اکوادور | زنان آفریقاییتبار و معنویت
امروزه در اکوادور، نوادگان دختریِ زنان سیاهپوستی که از دوران بردهداری جان سالم به در برده اند، ریشههای آفریقایی خودشان را در درونیترین حالات روحی و معنوی حفظ کردهاند

سیمارونا | اکوادور – زنان آفریقاییتبار و معنویت
مجموعه عکسِ جوهیس آلارکون | ترجمه و گردآوری شمیم شاهمردانی
امروزه در اکوادور، دختران، نوههای دختری و نوادگان دختریِ زنان سیاهپوستی که از دوران بردهداری جان سالم به در بردهاند، ریشههای آفریقایی خودشان را در درونیترین حالات روحی و معنوی حفظ کردهاند. آیینهای نیاکانی جوامع دور از وطن و بازآرایی مهاجرت فرهنگی آنها و تطبیق این آیینها با خانه و کاشانۀ جدیدشان، تبدیل به مسیری برای باز زندهسازی و یادآوری ریشههای آنها شده و پیوندی قوی و منسجم آفریقایی-اکوادوریها به سرزمین اجدادی آنهاست.
دیاسپورا: به پراکندگی و مهاجرت گروهی از مردم اطلاق میشود که دور از خانه و کاشانه اصلی خویش زندگی میکنند و در دنیا پراکنده شدهاند. این واژه ریشه در متون یهودی داشته و به ماجرای خروج یهودیان از بابل اشاره دارد اما اخیراً معنای این واژه بسط پیدا کرده و به پراکندگی گروهی از مردم اطلاق میشود که دارای ریشۀ مشترکی هستند و از خانۀ خود رانده شدهاند و یا فرار کردهاند. نمونۀ بارز آن ارمنیهای ترکیه هستند که توسط دولت عثمانی به سمت دیگری رانده شدند، ایجاد جوامع دور از وطن میتواند خواسته یا ناخواسته باشد.

جامعۀ سیاهپوستان در اکوادور، ریشههایشان به قرن شانزدهم میلادی باز میگردد و به تاریخ بردهداری و مطرودشدگی اجتماعی این جامعه متصل میشود. جامعه از اصل خود جدا شده و به اجبار باید آداب و رسوم اجدادی خود را کنار بگذارد.

با این وجود، فرهنگ سیاهپوستان زنده نگه داشته شده و توسط سیمارونها (جامعۀ مارونها) تجدید قوا شده، زنانی جسور و بیباک که علیه بردهداری قیام کردند و برای آزادی سیاهپوستان با هر تجلی از فرهنگ بومی خود، به مثابۀ سلاحی در برابر بردگی و نژادپرستی به مبارزه پرداختند. میراث این جنبش به الگویی برای زنانگی تبدیل شد که بسیاری از زنان آفریقایی-اکوادوری از آن الهام گرفتهاند.

آفریقاییتبارها حدود هشت درصد از جمعیت اکوادور را شامل میشوند که نیمی از آنها را زنان تشکیل میدهند. در ابتدای ورود، این جمعیت در اسمرالداس در امتداد ساحل شمال غربی و در ال چاتو در ارتفاعات شمالی متمرکز بودند. جوامع آفریقایی-اکوادوری در اینجا، تاریخ پانصد سالهای از تابآوری سیاهان را در خود دارند و این سرزمین، گنجینهای از تنوع زیستی است، پنهان شده در جنگلهای حرا، جنگلهای استوایی و کوههای این مناطق دور افتاده زنده نگه داشتن این سنتها، برای این جوامع حیاتی است. اما امروزه استخراج غیرمجاز، استخراج و برداشت از جنگلها و آلودگی جیوه، آنها را در معرض خطر و تهدید قرار داده است. تاثیرات فرهنگی جدید و مهاجرت تودهای، سنتهای آنها را در معرض خطر قرار میدهد. امروزه، زنان سیاهپوست، مدافعان اصلی این قلمرو و میراث فرهنگی منحصربهفردش هستند. این پروژه، دیدگاه جدیدی از آگاهی و بینش سیاهپوستان آمریکای لاتین و نقش مرکزی زنان را در این فرآیند، مورد کاوش و بررسی قرار میدهد.

