اُپرای می‌لای | ناله‌هایی از دوزخ

اُپرای می‌لای برپایۀ داستان این خلبان به آهنگ‌سازی (Jonathan Berger) برای کوارتت زهی مشهور کرونوس، نوازندۀ چیره دست ساز‌های بومی ویتنامی  و تک‌خوان تِنور ساخته شده است.

امیر
امیر

صبح‌گاهی در 1968،  دهکدۀ می‌لای(My Lai) ویتنام که ساکنان آن اغلب زنان، کودکان و سالخوردگانی غیر مسلح بودند توسط نظامیان آمریکایی‌ به خاک و خون کشیده شد. قتل‌ عامی که در آن قریب به 500 انسان جان خود را از دست دادند.

تامسون (Hugh Thompson) که خلبان بالگرد و شاهد این جنایت بود برخلاف دستورات، تلاش می‌کند تا جان ویتنامی‌ها را نجات دهد. او با وجود قرار گرفتن مقابل نیرو‌های خودی و تهدید کردنشان نتوانست مانع کشتار شود و در نهایت با کودکی مجروح برگشت و هرگز زیر بار سکوت و انکار نرفت.

اُپرای می‌لای برپایۀ داستان این خلبان به آهنگ‌سازی (Jonathan Berger) برای کوارتت زهی مشهور کرونوس (Kronos Quartet)، نوازندۀ چیره دست ساز‌های بومی ویتنامی (Vân-Ánh Vanessa Võ)  و تک‌خوان تِنور (Rinde Eckert) ساخته شده است.

owrsi · Kronos Quartet – Third Landing: Postcard

برگر سعی داشته ملودی‌های فولک ویتنامی و بعضاً یهودی را در فضای جنگ جا بدهد. دیدن گلوله‌های خمپاره‌ای که هنرمند ویتنامی از آن‌ها به عنوان ساز استفاده می‌کند در کنار نالۀ آرشه‌های کوارتت زهی به تاثیرگذاری بیش از پیش داستان این اُپرا کمک می‌کند.

مجموعه عکس حاضر، بخشی از روایت صادقانۀ  Ronald L. Haeberle هستند که نقش بسیار مهمی در پرده‌‌برداری از این جنایت جنگی و فاجعۀ انسانی داشت.





Smithsonian Folkways · Kronos Quartet, Rinde Eckert, Vân-Ánh Vanessa Võ – Third Landing: Fishing (Excerpt)