شمارۀ اول دفترچۀ «اورسی» با موضوع انیمۀ ژاپن شروع شد و سعی کردهایم شیرجهای کوتاه در جهانِ بیانتهای انیمه بزنیم. فرهنگ ژاپن پر از پیچیدگی و گاه تناقضهای متعدد است و مسائلی منطقی که در ذهن ما تعریف شده، شاید در چهارچوب ذهنیِ فردی ژاپنی جوری دیگر شکل گرفته باشد. مطالبی که در این دفترچه آمده هم از این قاعده مستثنی نیست و از فیلتر ذهنی نگارندۀ آن عبور کرده است و ممکن است با حقایق عینی فرهنگ ژاپن فاصله داشته باشد.
آنچه در این شماره میخوانید
کودکِ درونِ ما یک «اوتاکو»ست.
آکیهابارا محلهای در توکیو و آرمانشهری رؤیایی برای طرفداران انیمهست.
مروری کوتاه بر چگونگی تولد انیمه در ژاپن
سالانه 19 میلیارد دلار سودآوری انیمه، و هنرمندانِ انیماتور محتاجِ نانِ شب
سوژۀ محوری این مقاله، هایائو میازاکی و سرشتِ جانبخشیها و نقشدرمانگریهای آثار مشهورش است.
با یادداشتی کوتاه در مورد دو انیمۀ پونیو و بچههای دریا
سینا در این مقاله سراغ توشیو سوزوکی رفته، فردی تاثیرگذار در استودیو جیبوری که کمتر نامش را شنیدهایم.
اگر تاکاهاتا نبود چیزی به اسم استودیو جیبوری شکل نمیگرفت. شخصیتی که زیر سایۀ شهرتِ میازاکی قرار گرفته.
چیهیروی ده ساله، بدون خواستۀ خود پا به دنیایی میگذارد که در آن باید در مواجهه با خطر تصمیمهایی جسورانه بگیرد.
بررسی تاثیر طبیعت در آثار میازاکی
بررسی حضور و نقش زنان در انیمههای میازاکی
بررسی چند فیلم هالیوودی که مستقیم یا غیرمستقیم از انیمههای ژاپنی تاثیر گرفتهاند.
موسیقیِ انیمه به حدی از استقلال رسیده که به عنوان بخشی مجزا از المانهای انیمۀ ژاپنی مورد توجه قرار میگیرد.
لیست پخش موسیقی از انیمهها، به انتخاب اورسی
داستان عشق آتشین اوتاکوها به دختران دوبعدی
مشخصات دفترچه | |
---|---|
صاحب امتیاز | مجلۀ فرهنگی - هنری اورسی |
سردبیر | سامان کرمپور |
مشاور سردبیر | نسیم پوربریمی |
معاون سردبیر | سینا چراغی |
منمن | نوید عطروش |
طراحی گرافیک | استودیو مزین/ سعید مزینانی، هومن علیزاده |
نشر دیجیتال | لونو |
صحافی | استودیو نارنج |