کارگاه آنلاین فیلمسازی مستند | کامران حیدری

کامران حیدری مستندساز، عکاس و انسان‌شناس با فیلم‌های مستندی مثل «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم»، «دینگومارو»، «علی آقا» و «واکس چه» شناخته شده.

مجله فرهنگی اورسی
کارگاه آنلاین مستند کامران حیدری

 چرا فیلم مستند ؟

تجربه‌های تولید فیلم مستند شباهت بسیاری به کنجکاوی و جستجوی‌های ذهنی و فیزیکی در زندگی دارد. جستجو برای پیدا کردن داستان انسان‌هایی که گاهی الهام‌بخش زندگی مستندساز هم می‌شوند. جستجوگری فرآیند تولید فیلم مستند است و ما نیز در این کارگاه می‌خواهیم با فرآیند تولید فیلم مستند یک زندگی جدید را تجربه کنیم.


راه ارتباط:

تلگرامِ کارگاه برای هماهنگی و ثبت‌نام | ایمیل: [email protected]


توضیحات اولیه کارگاه  

 – کارگاه در ۱۰ جلسۀ ۳ ساعته و در ۵ هفته متوالی به صورت آنلاین در نرم‌افزار Google Meet برگزار خواهد شد. (ساعات برگزاری کارگاه را گروه آموزشی با هماهنگی شرکت‌کننده‌ها مشخص خواهد کرد و کارگاه از نیمه دوم تیرماه آغاز خواهد شد.)

– هنرجو موظف است در این کارگاه بر اساس تصاویر آموزشی کارگاهی حتماً یک فیلم کوتاه مستند بسازد.

– در این کارگاه باید یک کتاب (ناداستان – جستار) را بخوانید و در کارگاه آن را بر اساس دیدگاه یک مستندساز تحلیل کنید.

-این دوره برای کسانی هیجان‌آور است که علاقه‌مند هستند ایده‌های شخصی خود را برای پیش‌تولید یک فیلم مستند پرورش دهند و نیاز به آموزش مهارت‌های فنی و خلاقانۀ فیلم‌سازی دارند. این کارگاه هنرجویان را در موقعیتی خاص قرار می‌دهد تا از طریق رویکردی عملی به سرعت یاد بگیرند که چگونه فیلم‌های مستند کوتاه خود را با مهارت‌های لازم تولید کنند. این دوره برای افراد مبتدی نیز مناسب است و نیازی به تجربه قبلی نیست.

۱- چطور باید شروع کنید؟

– یک دوربین کوچک یا (موبایل) و لپ‌تاپ تهیه کنید.

– هر روز باید توانایی یک ساعت پیاده‌روی را داشته باشید

 ۲- چه چیزهایی در کارگاه یاد میگیرید ؟

– شناخت لوازم مرتبط برای تولید فیلم مستند

– شیوه‌های کارگردانی، تصویربرداری، صدابرداری و تدوین فیلم

– شیوۀ انتخاب سوژۀ فیلم مستند

– نوع تحقیق در مورد شخصیت‌های اصلی فیلم

– توسعۀ ایده‌ بر اساس تحقیق اولیه

– خلق داستان بر اساس جهان ذهنی فیلمساز

– شناخت ژانر و روش مستندساز و شیوۀ فیلمسازی او

– تکنیک‌های مصاحبه

– نگارش نریشن فیلم

– پخش‌کنندگی فیلم

تلگرامِ کارگاه برای هماهنگی و ثبت‌نام


در مورد کامران حیدری

کامران حیدری مستندساز، عکاس و انسان‌شناس با فیلم‌های مستندی مثل «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم»، «دینگومارو»، «علی آقا» و «واکس چه» شناخته شده است. کامران سال 1979 در جنوب ایران (شهر گچساران) به دنیا آمده و نیاکانش از ایل قشقایی، عشایری هستند که در دشت‌های جنوب ایران دامداری می‌کنند. پدرش کارمند شرکت نفت بود و به همین واسطه او از کودکی در سینمای شرکت نفت گچساران، با فیلم‌های روز سینما مواجه شد.

اولین فیلم مستند کوتاهش را در شهر شیراز به شیوۀ فیلم‌سازی تک‌نفره از زندگی یک شخصیت اسطوره‌ای (داش آکل) در بافت قدیم شیراز ساخت و بعد از آن اولین فیلم مستند بلندش به اسم «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم» را عباس کیارستمی به فستیوال‌های جهانی معرفی کرد و باعث شد این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان و روتردام به نمایش درآید و فیلم‌های دیگرش نیز در تلویزیون آرته فرانسه و جشنواره‌های بین المللی فیلم مستند: ایدفا، لایپزیک و بسیاری جشنواره‌های دیگر به نمایش درآمد.

کامران حیدری علاقۀ زیادی به انسان‌شناسی موسیقی دارد و چندین فیلم مستند از موسیقی جنوب ایران ساخته و در سال‌های اخیر بیشترین فعالیتش، پژوهش و انسانشناسی موسیقی (فیلم مستند) در جنوب ایران بوده و آرشیو بزرگی از موسیقی جنوب ایران را جمع‌آوری کرده و این ویدئوهای پژوهشی را با نام «دینگومارو» در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. شیوۀ ساخت فیلم‌های مستند موسیقی او شبیه ویدئوهای پژوهشی انسان‌شناسی موسیقی نیست و به سبک‌وسیاق فیلم‌های داستانی با موزیسین‌ها فیلم مستند داستانی می‌سازد و بسیار علاقه‌مند به ساخت فیلم‌های تک‌نفره است، از این بابت که این شیوۀ فیلم‌سازی به او این امکان را می‌دهد که‌ بسیار سبک و بدون عوامل و ابزارهای سنگین فیلم بسازد، او این شیوۀ فیلم‌سازی را در کارگاه‌های آموزشی‌ نیز به شاگردانش منتقل می‌کند.