خانه کجاست ؟ | آبل سلاوکوئه

موزیسین‌های مختلفی از آفریقا بر صحنۀ موسیقی اروپا تأثیر گذاشته‌اند، اما به جرات می‌توان گفت که تأثیر هیچ‌کدام شبیه به « آبل سلاوکوئه» (Abel Selaocoe) نبوده.

سامان
سامان
آبل سلاوکوئه Abel Selaocoe

موزیسین‌های مختلفی از آفریقا بر صحنۀ موسیقی اروپا تأثیر گذاشته‌اند، اما به جرات می‌توان گفت که تأثیر هیچ‌کدام شبیه به « آبل سلاوکوئه» (Abel Selaocoe) نبوده. این هنرمند در شهری اطرافِ ژوهانسبورگِ آفریقای جنوبی متولد شده و سبک‌های متنوعی از موسیقی در کارهایش شنیده می‌شود و خود را در قالب ثابتی، محدود نمی‌کند.

سلاوکوئه، روح جستجوگر خود را با موسیقی و ویولن‌سلش تغذیه می‌کند. آخرین آلبومش به اسمِ «خانه کجاست؟» در مسیر همین کشف‌ و شهود پیش می‌رود. او در توصیف خانه می‌گوید:

خانه به معنای چیزهایی فراتر از فضاهای جغرافیایی و معماری‌ست؛ خانه می‌تواند یک مکان معنوی باشد، می‌تواند آدم‌ها، تنهایی یا یک روال روزمره باشد. همینطور می‌تواند چیزی باشد که در طی سفرهایت کشف می‌کنی. با درک تمام این معانی از کلمۀ خانه، من یاد گرفته‌ام که خانه‌های مختلفم را با ویولن‌سلم پیدا کنم.

آلبوم «خانه کجاست؟» از آبل سلاوکوئه

سلاوکوئه در آخرین آلبومی که منتشر کرده بیشتر سراغ موسیقی کلاسیک رفته. اما از رگ و ریشه‌های آفریقایی خودش نیز غافل نشده. از اسم آلبوم گرفته تا قطعاتی که ریتم‌های آفریقایی کاملاً حس و حال آلبوم را عوض می‌کنند می‌شود فهمید که همچنان ارتباط با فرهنگ خود را برقرار نگه داشته است.

قسمت ۳۰ پادکست اورسی – جایی به نام خانه

خانه دقیقاً جایی‌ست که آدم آن را بدیهی می‌گیرد؛ خانه جا و مکان من است، جایی که من بدان تعلق دارم، در آن احساس راحتی می‌کنم و می‌توانم برای خودم کسی باشم، کسی که می‌خواهندم.
(بخشی از کتابِ همه‌چیز دربارۀ خانه – مایکل الن فاکس، ترجمۀ مهدی نصراله‌زاده)
در این قسمت پیرامون مفهوم خانه جستجو کرده‌ایم.

owrsi · قسمت ۳۰ پادکست اورسی – جایی به نام خانه