آخرین دست‌چین ریوئیچی ساکاموتو

سامان
سامان
پلی لیست دست چین ریوئیچی ساکاموتو

مدتی پیش سرطان ریوئیچی ساکاموتو نوازنده و آهنگساز افسانه‌ای ژاپنی را در سن 71 سالگی از پا در آورد. اما موسیقی تا لحظه‌های آخر زندگی‌اش از او جدا نشد. ریوئیچی حتی برای بعد از مرگش هم به موسیقی فکر کرده بود. مدیر برنامه‌هایش پلی‌لیست انتخابی ریوئیچی شامل 33 آهنگ را در تاریخ 15 ماه مه منتشر کرد.



بیشتر این فهرست شامل آثاری از جان سباستین باخ، کلود دبوسی، نینو روتا و اریک ساتی می‌شود و در بین قطعات برگزیده، اسم هنرمندانی مثل انیو موریکونه، بیل ایوانز هم دیده می‌شود.

ساکاموتو کار خود را با ارکستر جادویی زرد آغاز کرد، در 28 مارس در سن 71 سالگی بعد از چند سال مبارزه با سرطان رودۀ بزرگ، در ژانویه 2021 درگذشت. در بیانه‌ای که وبسایت رسمی این هنرمند منتشر کرده، نقل‌قول مورد علاقۀ او آورده شده:

“هنر طولانی‌ست، زندگی کوتاه است.”


درگذشت ساکاموتو سه ماه پس از مرگ همکارش یوکیهیرو تاکاهاشی، بنیانگذار ارکستر جادوی زرد، اتفاق افتاد. ساکاموتو در کنار تاکاهاشی و هارومی هوسونو، گروه بسیار تاثیرگذاری را در سال 1978 تأسیس کردند. یکی از گروه‌های شاخص سبک الکتروپاپ دهۀ هشتاد که بیشتر از چهل سال فعالیتش را ادامه داد. این گروه در استفاده از سینث سایزرها، سمپلرها، ماشین‌‌درام‌ها و فناوری ضبط دیجیتال پیشگام بود و در سال‌های اول شکل‌گیری موسیقی الکترونیک به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازیگران این حوزه در نظر گرفته می‌شد.


ریوئیچی ساکاموتو دستی هم در موسیقی فیلم داشت و با ساخت موسیقی برای فیلم «کریسمس مبارک آقای لارنس» که در آن دیوید بویی نقش اصلی را بازی می‌کرد به صورت جدی وارد فضای سینما شد و در ادامه با طیف وسیعی از هنرمندان کار کرد، از برناردو برتولوچی و پدرو آلمودوار گرفته تا شیرین نشاط و با موسیقی‌اش طی حدود چهار دهه فعالیت، فضاهای مختلفی را خلق کرد.

در ادامه بخوانید