ما به هم متصلیم از نسی گومز

قطعه «ما به هم متصلیم» را از نسی گومز، خواننده، ترانه‌سرا و موزیک‌درمانگرِ پرتغالی - بریتانیایی می‌شنویم.

نازنین باران
نازنین باران
قطعه «ما به هم متصلیم» از نسی گومز

قطعه «ما به هم متصلیم» را از نسی گومز (+)، خواننده، ترانه‌سرا و موزیک‌درمانگرِ پرتغالی – بریتانیایی می‌شنویم. او در سال ۲۰۱۶ آلبومی منتشر کرد با عنوان «اهریمن و الماس» که در همان سال، جایزۀ «بهترین هنرمند زن مستقل بریتانیا» را دریافت کرد. «اهریمن» استعاره‌ای‌ست از جنبه‌های تاریک وجود؛ بخش‌های آزاردهنده‌‌ای که چون دوستشان نداریم انکارشان می‌کنیم و انرژی زیادی را صرف پنهان کردن‌شان از دیگران می‌کنیم. «الماس» اشاره‌ای‌ست به ابعاد روشن و دوست‌داشتنیِ وجود، که نه تنها از آشکار کردن‌شان هراسی نداریم بلکه ابرازشان حس ارزشمند‌‌بودن را در ما تقویت می‌کند.

Nessi Gomes · All Related (Album version)


ترانه‌های این آلبوم، از دل تجربه‌های شخصیِ نسی شکل گرفته‌اند. تجاربی تلخ اما ارزشمند که احتمالاً بین بسیاری از انسان‌های دنیا مشترک‌اند؛ حسِ به اندازۀ کافی خوب نبودن، شرم، ترس، عواطف ابراز نشده، نیازهای سرکوب شده؛ احساساتی که ما را به تاریکی می‌کشانند و تنها با توجه و ابرازشان می‌شود دریچه‌ای را رو به نور گشود. محور اصلی ترانه‌های‌ نسی انسانی‌‌ست که در مواجهه با رنج و تاریکیْ تنها‌ست. او با سِیلی از افکار ملتهب در ذهن، در جستجوی شفای گمشده، به ماه و سنگ و برگ و برکه پناه می‌بَرد، به طبیعتی که شبیه خودش ماهیتی متناقض دارد؛ تاریک است. روشن است. سرد است. گرم است. اعجاب‌انگیز و رعب‌آور است. او انسانی‌ست که روزی بر بلندای قلّه‌های ناامیدی، سخت گریسته و روزی دیگر آوای امید را از حنجرۀ پاکِ یک پرندۀ کوچک شنیده.
دلش می‌خواهد به ضعف‌ و کاستی‌‌های وجودش اعتراف کند. می‌داند وجودش حاصل جمع رذایل و فضایل است. با اینحال، دلش می‌خواهد «خودش» باشد. زیرا “واقعی بودن” را به “خوب بودن” ترجیح می‌دهد و می‌داند برای تاباندن نور به تاریکی‌ها و تکه‌های ناهشیار وجودش، باید به آن‌ها اجازۀ «بودن» بدهد.


برای تماشای ویدئو، لطفاً VPN را روشن کنید: