کنسرت گیاهان | Nico Georis

نازنین باران
Nico Georis shirleys کنسرت گیاهان موسیقی گیاهان

موسیقیدان و‌ نوازندۀ کیبورد کالیفرنیایی، Nico Georis (+)، در سال ۲۰۱۹ آلبومی منتشر کرد با نام Shirley Shirley Shirley (شنیدن آلبوم) که شامل دوازده قطعه با منشأ گیاهی (Plant Music) بود. برای «نیکو»‌ مشاهده کردن یک گیاهِ زنده و تعامل با آن تجربه‌ای عمیق، آرام‌بخش و شفادهنده است. او-به عنوان مترجم و اجرا کننده، نه آهنگساز- در استودیوی شخصی‌اش، که یک گلخانه است، شروع به رمزگشایی زبانِ گیاهان کرد و از طریق اتصال سینتِسایزرهای آنالوگ‌ به گونه‌های مختلف گیاهان، داده‌های زیستی و نوسانات الکتریکی ایجاد شده توسط گیاه را از طریق دستگاهی مشابه دستگاه دروغ‌سنج به جریان‌های پیوسته‌ای از مؤلفه‌های موسیقیایی تبدیل کرد. نیکو متوجه شد درختان بزرگ در مقایسه با گیاهان کوچک‌تر ریتم آرام‌تری دارند و برخی از گونه‌ها در برابر عوامل محیطی مثل لمس شدن، بارش باران یا تغییر زاویه تابش آفتاب ریتم متفاوتی تولید می‌کنند.
و از همه جالب‌تر اینکه گیاهان هم گاهی برای مدت طولانی کاملاً سکوت می‌کنند و اگر به سوی گیاهی که ساکت است حرکت کنید نوسانات الکتریکی در گیاه فعال می‌شوند.
اگر واقعا گیاهان، بطور بالقوه، بسیار زنده‌تر و حساس‌تر از آن چیزی باشند که تصور می‌کنیم، شاید با بررسی و مطالعۀ ریتم و آهنگ‌شان بتوانیم بُعد تازه‌ای از دنیای آنها را کشف کنیم. اصلاً شاید روزی بفهمیم ما، انسانها، هوشمندترین مخلوقات این جهان نبوده‌ایم.

در ادامه بخوانید