پویا محمودی از زار تا جز و موسیقی جهان

سامان
سامان
پویا محمودی باراد

در باور آیین زار جسم و روح برخی از افراد توسط نیرهای نامرئی که به عنوان باد شناخته می‌شوند تسخیر می‌گردد. یکی از زارهای معروف شیخ شنگر نام دارد که موجب بی‌قراری و نا آرامی مرکب خود می‌شود. پویا محمودی با الهام از همین زار آهنگی ساخته که ویدئوی آن را با هم می بینیم .

رضا کولغانی از اعضای گروه موسیقی داماهی که خودش اهل بندرعباس است به ما گفت :
باد معادل فارسی روح در عربی است که این بادها به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شوند: باد نوبان، باد مشایخ و … که شیخ شنگر باد زار محسوب می‌شود.

سال 82 پویا محمودی با گروه باراد آلبومی منتشر کرد که ریشه‌های موسیقی جنوب و بندرعباس هم در آن دیده می‌شود و شاید علت اصلی تم جنوبی موسیقی آلبوم ” باراد ” آشنایی چندین و چند ساله‌ی پویا با سهیل نفیسی و پژوهش‌هایی که نفیسی در این حوزه انجام داده بود باشد که نمود موفق آن‌ در آهنگ شیخ شنگر مشاهده می‌شود. بعد از آلبوم باراد، پویا چند سال فعالیتی رسمی انجام نداد تا اینکه سال 86 در آلبوم “ری‌را ” سهیل نفیسی، گیتار آهنگ‌ها را نواخت و بعد از آن ، سال 88 آلبومی شخصی به اسم ” مهر ” منتشر کرد. در این آلبوم نوازنده درامز و موزیسین جهانی و نامدار در سبک جَز بیلی کبهم ( Billy Cobham ) در دوقطعه‌ی “سی‌پاره” و “بامداد” ، پویا محمودی را همراهی کرده است. بیلی کبهم سابقه نوازندگی برای کارلوس سانتانا و مایلز دیویس را نیز داشته است.

سپیده وحیدی در آمریکا زندگی می‌کند و تا الان همکاری‌های مختلفی با موزیسین‌های ایرانی و غیر ایرانی داشته. فعالیت‌هایش غالبا در سبک موسیقی جهان و فیوژن می‌گنجد و گاهی اوقات هم سراغ تجربه‌های متفاوت می‌رود. شاید آشناترین آهنگ سپیده وحیدی، آهنگِ «سر کوه بلند» باشد که به صورت مشترک با پویا محمودی کار کرده است.

https://soundcloud.com/hamidreza-parsaeian/sar-e-kooh-e-boland-pouya
پویا محمودی | مه وا تو
در ادامه بخوانید