رضا والی – آلبوم سرنا | نمایه‌ای از بارتوک ایرانی

سینا
سینا
رضا والی آلبوم سرنا

انتشار «سُرنا» اثر رضا والی (+) به نوبه خود یکی از مهم‌ترین اتفاقات موسیقی در سال ۹۷ بود. برای نخستین بار آثاری از یک آهنگساز برجسته (اما کمتر شناخته‌شده) پیش روی مخاطبان داخل کشور قرار گرفت. «سرنا» در عین حال می‌تواند نمایه و نماینده شایسته‌ای برای شناساندن وجوه گوناگون آهنگسازیِ مؤلفش باشد. آلبوم سه رده از کارِگان والی را ارائه [tooltip text=”می‌دهد” gravity=”nw”]هر چند رده چهارم و پنجمی هم در کارهای رضا والی وجود دارد. یکی آثار eclectic او مانند Toward that Endless Plain است که گرایش‌های او به موسیقی تصویری را نشان می‌دهد و ترکیبی است از آوازهای فولک، موسیقی دستگاهی، موسیقی رمانتیک و حتا جَز. دیگری مجموعه آثاری است که با توجه به استفاده از موقعیت‌های فضایی (spatial) برای ارائه روی رکورد مناسب نیستند.[/tooltip]. «مرگ‌آوا» در رده کارهای زهی او قرار می‌گیرد و گرایش به فرهنگ و اتمسفری دارد که آهنگساز نیمه دوم عمر خود را در آن گذرانده یعنی موسیقی کلاسیک غربی. با وجود اين، حال و هوایی از درونگرایی و ارج‌نهادن به خلوت و اندوهِ لذت‌بخش موسیقی ایرانی در این اثر قابل لمس است.

بخش دوم «آوازهای محلی (folksongs)» است که همیشه زیباترین ساخته‌های رضا والی بوده. جایی که او سراغ موسیقی اتنیک و فولکلور ایران می‌رود. بی‌جهت نیست که برخی به او لقب «بارتوک ایرانی» را داده‌اند. آوازهای محلی رضا والی، صرفاً گرته‌برداری از تم‌ها و ملودی‌های آشنای محلی و ارائه تنظیم‌های هموفونیک و ارکسترال از آن‌ها نیست. والی موتیف‌ها و فیگورهای وام‌گرفته از ملودی‌های بومی ایران را وارد دنیای شخصی خودش می‌کند. دنیایی که شاید ساده نباشد اما همان شاعرانگی و روایت‌گری دلپذیر را دارا است. توانایی اصلی آهنگساز در دراماتیزه کردن و خلق اتمسفر لازم برای رُخ‌نمایی ملودی‌ها است. «خوشنویسی» هم به نظر می‌رسد جایی است که آهنگساز با وجود آشنایی با موسیقی دستگاهی کمی از محدوده امن خود خارج می‌شود و به مراتب رادیکال‌تر و ریسک‌پذیرتر از دو رده دیگر ظاهر می‌شود.
آلبوم سرنا اثر رضا والی در بین شنیدنی‌ترین آلبوم‌های ایرانی سال 97 به انتخاب اورسی و کادانس قرار داشت. لیست آلبوم‌ها را در لینک زیر موجود است.

[button color=”red” size=”small” link=”https://owrsi.com/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%84%D8%A8%D9%88%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%DB%8C/” icon=”” target=”true”]آلبوم های 97[/button]

رضا والی آلبوم سرنا

در ادامه بخوانید