مستند رویاهای جیرو درباره سوشی

سرآشپز نودو‌شش سالۀ این رستوران یک تاکومی‌ست. تاکومی به افرادی گفته می‌شود که در زمینه‌ای مشخص تبحری ویژه و خارق‌العاده دارند.

سامان
سامان
مستند جیرو رویای سوشی می‌بیند
تاکومی، هنر استمرار و تکرار

مستند رویاهای جیرو درباره سوشی | تاکومی، هنر استمرار و تکرار

در قسمت شانزدهم پادکست اورسی سراغ موضوع کمال‌گرایی رفتیم و از این گفتیم که هیچ‌چیز کامل نیست. اما فرهنگ ژاپن همیشه در خود چیزهایی غافگیرکننده دارد. «جیرو» بهترین رستوران سوشی در ژاپن و دنیاست و موفق شده در رتبه‌بندی «میشلن» سه ستاره دریافت کند. این رتبه بالاترین نشانی‌ست که راهنمای میشلن به یک رستوران می‌دهد و نشان می‌دهد که آن رستوران از اعتبار و ارزش خیلی بالایی برخوردار است، تا حدی که ارزش دارد که فقط برای غذا خوردن در آن رستوران، تدارک سفری را دید. اعتبار و شهرت این رستوران کوچک، به حدی‌ست که شینزو آبه (نخست‌وزیر سابق ژاپن) اوباما را در سفرش به ژاپن برای خوردن سوشی به این رستوران برد.

President Barack Obama and Prime Minister Shinzo Abe of Japan talk with sushi master Jiro Ono, owner of Sukiyabashi Jiro sushi restaurant, during a dinner in Tokyo, Japan, April 23, 2014. (Official White House Photo by Pete Souza)

سرآشپز نودو‌شش سالۀ این رستوران یک تاکومی‌ست. تاکومی به افرادی گفته می‌شود که در زمینه‌ای مشخص تبحری ویژه و خارق‌العاده دارند. مثلاً تویوتا صنعت‌گرانی را استخدام می‌کند که توانایی ساختن نوع خاصی از پیچ‌های دست‌ساز را داشته باشند، یا سوزن گرامافون نیز از همین قاعده تبعیت می‌کند و اکثراً در ژاپن ساخته می‌شوند. تاکومی‌ها جریان یافتن با ایکیگای خود در هر زمان را درک کرده‌اند. آن‌ها در کارشان غرق می‌شوند و پشتکار خیلی بالایی دارند. ویژگی‌هایی که در این زمان از همیشه نادرتر شده و به همین خاطر است که حتی در ژاپن هم این جنس متخصصین در حال انقراض هستند.

آقای جیرو بیشتر از هفتاد سال عمرش، یک کار ثابت را انجام داده، درست کردن سوشی. جیرو به غیر از زمان‌هایی که مشکلی جدی پیش آمده از کارش دست نکشیده. مثلاً زمانی که در بیمارستان بستری شده یا مجبور بوده که در مراسم خاک‌سپاری آشنایی شرکت کند که در آن حالت هم رستوران تعطیل نبوده و به کار خود ادامه داده است. او از تعطیلات متنفر است و بعد از اتمام تعطیلات با اشتیاق سر کار خودش حاضر می‌شود تا همان کارهای بدون‌نقص همیشگی را که از سر استمرار، تکرار و تمرکز فوق‌العاده شکل گرفته ادامه دهد.

جیرو احتمالاً از مسیری که آمده خشنود است چون معنایی بزرگ‌تر از جایگاه یا پول برای زندگی‌اش پیدا کرده. معنای زندگی او در این تعریف شده که هر روز سوشی بهتری آماده کند و به نوک قله نزدیک‌تر شود. این استاد سوشی، شبیه به رهبر ارکستری‌ست که موسیقی‌اش را با ایجاد توازن بین مزه‌ها ایجاد می‌کند و به کمال نزدیک می‌شود.

در ادامه بخوانید