جدیدترین کار بلک هند، هنرمند دیوارنگار

سامان
سامان
بلک هند هنر خیابانی دیوارنگار

نهنگ هم بیاد جلو کُشتیم! | جدیدترین اثر بلک هند

نهنگ‌ها موجوداتی دور از دسترس، با میانگین عمری طولانی هستند، ولی این آبزیِ غول‌پیکر هم از دست بشر جان سالم به در نبرده. زمینگیر شدن سالِ پیش دو نهنگ با فاصلۀ زمانی کم در جزیرۀ کیش و نمونه‌های مشابه در نقاط مختلف دنیا هم تاییدی بر این موضوع‌ست. بلک‌ هند، هنرمند دیوارنگار، در آخرین کار خود سراغ موضوع محیط‌زیست رفته. در این پروژه ماهان خمامی‌پور و محمد موسوی هم به او برای ساخت فیلم و موسیقی پیوسته‌اند.

این پروژه دو همراه دیگر نیز دارد. پسربچه‌هایی‌ که نماد نسلی هستند که ما در حال از بین بردن حقِ زیست طبیعی آن‌ها روی کرۀ زمین هستیم. سرعت تخریب طبیعت به حدی‌ رسیده که شاید نسل‌های بعد اگر به سطحی از آگاهی هم برسند فرصتی برای جبران نداشته باشند.

در مورد بلک هند

بلک‌ هند، هنرمند دیوارنگاری‌ست که حدود ده سال است در خیابان‌های تهران فعالیت می‌کند. این شکل از هنر کار خود را از انحصار گالری‌ها و مخاطب محدود آن فراتر می‌برد و بدون واسطه، بر بدنۀ جامعه تاثیر می‌گذارد. بلک‌ هند در مصاحبه‌ای با گاردین به تاثیر کار «بنکسی» بر کارهاش اشاره کرده و به این فکر کرده که اگر بنکسی در ایران فعالیت می‌کرد به چه مسائلی و به چه شیوه‌ای می‌پرداخت. بلک هند با نگاهی که گاهی نوعی از طنز در دل خود دارد سراغ مسائلی جدی می‌رود، از تبعیض‌های اجتماعی و محیط‌زیست تا مسائل سیاسی، اجتماعی ایران و دنیا و در نهایت از این رسانه برای یافتن صلح درونی و به تبع آن ایجاد نوعی تفکر صلح‌آمیز در دنیای اطراف خود، استفاده می‌کند.

در ادامه بخوانید