10 شاهكار نقاشی كه الهام‌بخش آثار موسیقی بوده‌اند

پاپیروس
پاپیروس
7. موج عظیم کاناگاوا (The Great Wave off Kanagawa). کاتسوشیکاهوکوسائی

لیست نقاشی‌هایی که در طول سالیان، الهام‌بخش آهنگ‌سازان بوده‌اند.
به انتخاب گروه فرهنگ و هنر هیوستون پابلیک مدیا.

نویسنده: جاشوا زین | مترجم: پاپیروس

آگوست ماه تقدیر از هنر است و گروه فرهنگ و هنر رسانه‌های عمومی هیوستون این بار تمرکزش بر آثاری است که با مشارکت شاخه‌های هنری دیگر یا با الهام‌ گرفتن از آن‌ها ساخته شده‌است.

هر هفته را به یکی از شاخه‌های هنر اختصاص دادیم و هفتۀ دوم را به هنرهای تجسمی. در ادامه لیست نقاشی‌ها و تصویرگری‌هایی‌ست که در طول سالیان، الهام‌بخش آهنگ‌سازان بوده‌است.

10 – تمثیل بهار (Primavera) | ساندرو بوتیچلی

پریماورا، از مشهورترین نقاشی‌های بوتیچلی و محصول ابتدای دورۀ رنسانس، تصویری از شخصیت‌های اساطیری ازجمله ونوس، کوپیدو، مرکوری و فلوراست و مضمون کلی آن، ازدواج و باروری است. این نقاشی و دو نقاشی دیگر یعنی نیایش مغان (The Adoration of the Magi) و زایش ونوس (The Birth of Venus)، الهام‌بخش اتورینو رسپیگی در ساختن سموفونیک سه‌گانۀ بوتیچلی (Botticelli Tryptich) بوده‌است.

9 – ماجرای ریک (A Rake’s Progress). ویلیام هوگارت

ماجرای ریک یک مجموعه‌نقاشی و روایت‌گر یک ماجراست. داستان ریک‌ول مرد جوانی که به‌تازگی ثروتی هنگفت از پدرش به ارث برده و تمام آن را پای مشروب و قمار می‌گذارد. زندگی‌اش رفته‌رفته از هم می‌پاشد و عاقبت در بیمارستان سلطنتی بتلم دچار جنون می‌شود. ایگور استراوینسکی، ویستن هیو آودن و چستر کالمن مشترکاَ اپرایی ساختند که نام آن ماجرای ریک (The Rake’s Progress) است و کم و بیش بر اساس روایت این نقاشی‌هاست.

8 – کتاب ایوب (The Book of Job). ویلیام بلیک

کار نقاشی‌هایی که ویلیام بلیک از این بخش از کتاب مقدس کشید از دهۀ 1780 آغاز شد، سال‌ها طول کشید، شامل سفارش‌های مختلف بود و سرانجام در 1826 به پایان رسید. موضوع این نقاشی‌ها طرحی کلی از زندگی ایوب است که طبیعتاَ با تفسیر شخصی بلیک به اجرا درآمده‌است. بالۀ 1931 به نام ایوب: بالماسکه‌ای برای رقص (Job: A Masque for Dancing) با الهام از این نقاشی‌ها و حکاکی‌ها ساخته شد. در این اپرا نوشتن مضامین را جفری کینس، طراحی رقص را نینت دو والوا و ساخت موسیقی را رالف وان ویلیامز انجام داده‌است.

7 – موج عظیم کاناگاوا (The Great Wave off Kanagawa). کاتسوشیکاهوکوسائی

موج عظیم کاناگاوا از مجموعه‌نقاشی‌هایی با محوریت کوه فوجیِ ژاپن، به راحتی در زمرۀ شاخص‌ترین آثار هنریِ ژاپن قرار می‌گیرد. در این یک نقاشی، کوه فوجی در پس‌زمینه است و در پیش‌نمای تصویر موجی عظیم که سه قایق ماهی‌گیری را در تلاطمی شدید انداخته‌است. معروف است که این نقاشی الهام‌بخش کلود دبوسی در ساختن ارکستر سمفونیک دریا (عنوان اصلی: La Mer) بوده‌است.

6 – مسیر امپراتوری (The Course of Empire). توماس کول

مسیر امپراتوری (The Course of Empire). توماس کول

توماس کول بیش از هر چیز به‌خاطر تأسیس مدرسۀ هنر هادسون ریور مشهور است. او در این مجموعه‌نقاشی پیش‌روی انسان را نشان می‌دهد که چگونه با وضعیت بدوی و غریزی خود گرفتار سرعت موشکیِ تمدن می‌شود، لامحاله خود را تخریب می‌کند و در پایان مطلقاَ فنا می‌شود. همۀ نقاشی‌های این مجموعه همین صحنه را اما در دوره‌های مختلف زمانی و از زاویه‌نگاه‌های کمی متفاوت نشان می‌دهند (به کوهی که در پس‌زمینه است توجه کنید). نل شاو کوهن، آهنگ‌ساز نیویورکی، در ساخت کوارتت زهی خود به همین نام (The Course of Empire)، از این مجموعه‌نقاشی‌ها الهام گرفته‌ بود.

5 – نبرد هون‌ها (The Battle of Huns). ویلیام فون کولباخ

نقاشی نبرد هون‌ها نمایشی‌ست از نبرد کاتالونی که بین امپراتوری روم و لشگر آتیلا هون در سال 451 پس از میلاد رخ داد. به پیروی از باوری افسانه‌ای که می‌گوید نبردی چنان سرسختانه بوده‌است که جنگجویان مقتول به آسمان‌ها بالا می‌رفته‌اند و در آن‌جا جنگ را ادامه می‌دادند. این اثر الهام‌بخش فرانتس لیست در ساخت پوئم سمفونیک نبرد هون‌ها (عنوان اصلی:Hunnenschlacht ) بوده‌است.

4 – تصویرگری‌های ویکتور هارتمان

هرچند این تابلو‌ها خودشان در زمرۀ مشهورترین‌ها نیستند اما عاقبتشان در سوئیت مودست موسورگسکی با عنوان تابلوهای نمایشگاه (Pictures at an Exhibition) به شهرت ختم شد. تازه بعد از مرگ هارتمن در 1873 بود که نمایشگاهی از آثار او به پا شد و موسورگسکی قطعۀ خود (ساخته شده برای پیانو) را با الهام از تور نمایشگاهیِ این تابلوها ساخت. این قطعه را بعداَ موریس راول برای ارکستر نوشت و امروز آن‌چه اکثر مخاطبان می‌شناسند همین نسخه است.

3 – جزیرۀ مردگان (Isle of the Dead). آرنولد بوکلین

این اثر در واقع چند نسخه دارد. اما کلیت همه‌شان یکی‌ست. جزیره‌ای متروک با جنگلی از درختان سرو و یک قایق پارویی که پیش می‌رود و فردی سوگوار و سفیدپوش با یک تابوت در آن است. این اثر الهام‌بخش هنرمندان متعدد ازجمله سالوادوردالی و اچ.آر.گیگر بوده‌است و حتی در فیلم کینگ کونگ ساختۀ شرکت RKO، از همان نسخه سال 1933، مضمون ثابت و برجسته بوده‌است. سرگئی راخمانینف پوئم سمفونیک رمزآلود و رعب‌آور جزیرۀ مردگان (Isle of the Dead) را بعد از بازدید از این نقاشی در سال 1907 در فرانسه، ساخت.

2 – بعدازظهر یکشنبه در جزیرۀ گراندژات (A Sunday Afternoon on the Isle of Grand Jatte). ژرژ سورا

این اولین نمونه‌کار سورا در تکنیک نقطه‌رنگ‌ گذاری (پوئانتی‌لیسم) است. نقطه‌رنگ‌ گذاری که یکی از شاخه‌های امپرسیونیسم است اسلوب جاگذاریِ نقطه‌ها و لکه‌های کوچکِ رنگ بر روی بوم است به نحوی که تصویری قابل تشخیص را شکل دهد. این نقاشی که چشم‌اندازی آرام‌بخش از پارکی در حوالی رود سن فرانسه را نشان می‌دهد مبنای ساخت موزیکال یکشنبه در پارک با جورج (Sunday in the Park with George) اثر استیون سوندهایم بوده که جایزه نیز برد.

1 – شب پرستاره (The Starry Night). ونسان ون‌گوگ

در آثاری که ون‌گوگ در اواخر دهۀ 1880 خلق کرده است، آسمانِ شب مضمونی فزاینده است. آن‌چه در این، از مشهورترین نقاشی‌های او، شب پرستاره، می‌درخشد در هر دو نقاشی قبلی او یعنی تراس کافه در شب (Cafe Terrace at Night) و شب پرستاره بر فراز رن (Starry Night over the Rhone) نیز سوسو می‌زد. شب پرستاره نمایی از سن-رمی-دو-پروانس است آن‌طور که از اتاق ون‌گوگ در آسایشگاه سن‌پلِ فرانسه پیدا بود. بعد از این نقاشی بود که اثر ارکسترال هنری دوتیو به نام طنین، فضا، حرکت (Timbre, Space, Movement)، لقب شب پرستاره (The starry Night) یافت و آهنگ‌ساز فنلاندی اینویوهانی رائوتاوارا اپرایی به نام وینسنت (Vincent) درباره زندگی ون‌گوگ نوشت. این قطعه بعداً سمفونی ششم او و اولین بخش از اثری با عنوان شب پرستاره (Starry Night) شد.

در ادامه بخوانید