مرده ها خودخواهند – گروه اتاق

سامان
سامان

مرده ها خودخواهند سومین آهنگ آلبوم بالانس، با صدای یک دست شروع می‌شود. رباتی که نت‌ها را به صدا در می‌آورد و خواننده (اصغر پیران) با شعری از شاعر اسپانیایی، آنخل گونزالس آن را همراهی می‌کند. بهمن بختیاری (شاعر گروه اتاق) این شعر را با سبک و سیاق خودش ترجمه کرده است.

[button color=”red” size=”small” link=”http://download.owrsi.com/persiancats/OtaghBand-TheDeadAreSelfish.mp3 ” icon=”” target=”true”]دانلود آهنگ مرده‌ها خودخواهند[/button]

مرده‌ها را نمی‌توان کشت. آن‌ها از بودن امتناع می‌کنند. چیزی که در آهنگ “مرده‌ ها خودخواهند” می‌بینیم و می‌شنویم، شبیه به تضادهای زندگی‌ست. ترکیب صداهایی‌ که انگار از آینده می‌آیند با سازی مثل نی‌انبان که چند هزار سال قدمت دارد و رقصِ معاصر اجراگر با یک صندلیِ ربات در کاروانسرایی قدیمی که حالت افسانه‌ای به کل ویدیو داده است. گروه اتاق به یک ربات جان داده تا برقصد. موسیقی، لوکیشن و پرفورمنس، داستانی را تعریف می‌کند که انگار زمان در آن تعریف نشده است.
تا الان سه آهنگ از آلبوم جدید گروه اتاق (+) منتشر شده است‌. با جلو رفتن و تکمیل شدنِ آلبوم بالانس، حضور ربات پررنگ‌تر می‌شود و ایده‌هایی که در ساختار کل آلبوم وجود دارد، بیشتر خود را نشان می‌دهد. بالانس مملو از بلندپروازی‌هایی‌ست که بامداد افشار با تمام محدودیت‌ها و سختی‌ها آن‌ها را همراه با گروه اتاق اجرا می‌کند.
علاوه بر دست نوازنده، یک صندلی نیز در ویدیوی آهنگ “مرده‌ها خودخواهند” حضور دارد که با اجراگر (شکیبا بهرامیان) می‌رقصد. تولید همین صندلی خود پروژه‌ای جداگانه‌ بوده که یک سال زمان برده است تا علی کج‌باف آن را بسازد.

[button color=”red” size=”small” link=”https://owrsi.com/گروه-اتاق-بالانس-بامداد-افشار/” icon=”” target=”true”]آلبوم بالانس | دومین آلبوم گروه اتاق[/button]

«مرده ها خودخواهند» اثر بامداد افشار
آواز: اصغر پیران
تنظیم: گروه اتاق
شعر:آنخل گونزالس
ترجمه: بهمن بختیاری
میکس و مسترینگ: استدیو حامی
پرفورمر: شکیبا بهرامیان، صندلی رباتیک
طراح ربات صندلی و پیانو: علی کج باف
ساخت ربات پیانیست: بامداد افشار
.
نوازندگان:
رُبات پیانیست با نام مستعار «نیوشان»
نی انبان: امید سعیدی
گیتار باس: پویا شمالی
گیتار الکتریک: کیارش بختیاری
ساز الکترونیک:بامداد افشار،نیوشا قربانی
.
ویدیو: مریم سَرجه پیما
فیلمبردار: علی غلامی
تدوین: کسری کمائی
عکاس: دانش شمسائی
با تشکر از مجموعه دیر گچین، حسن شعیبی، محمد سلطانی،خانه رباتیک قم،رضا عابدینی،محمد سپاهی

در ادامه بخوانید