یاسمین حمدان – آلبوم Ya Nass

پاراساندر
پاراساندر
یاسمین حمدان آلبوم یا ناس ya nass عرب اسید

یاسمین حمدان، در دنیای عرب صدایی است که نباید به هیچ عنوان از دستش داد. بت موسیقی مستقل و زیرزمینی عرب، که از گروه دو نفره ی Soapkills، به همراه زید حمدان در بیروت آغاز کرد و حالا ساکن پاریس و به خوبی شناخته شده است. تا حدی که فیلمساز بزرگ و مستقل آمریکایی، جیم جارموش در آخرین ساخته اش Only Lovers Left Alive برای اجرایی از آهنگ Hal توسط حمدان 3 دقیقه از فیلمش را به او اختصاص می دهد، و سپس از زبان “آدام” شخصیت اصلی فیلم است که می شنویم: این دختر آینده ی بزرگی داره.”
درباره ی Soap Kills قبلا حرف زدیم و گفتیم بعد از مدتی یاسمین و زید هر کدام دنبال پروژه های شخصی خوشان رفتند. او در سال 2005 و در پاریس با میرویس احمدزی، گیتاریست و کیبوردیست و تهیه کننده ی بسیاری از آثار Madonna آشنا شد و پروژه ای تحت عنوان Y.A.S را شروع کرد که در سال 2007 آلبومی به نام Arabology تحت نام آن منتشر شد. این کار نیز مثل کارهای Soapkills تلفیقی بود از آواز عربی و موسیقی الکترونیک و گیتار، با این تفاوت که دیگر از آن رخوت موسیقایی که خاص گروه های تریپ هاپ است خبری نبود. این آلبوم مقدمه ای بود بر شهرت یاسمین در اروپا. یاسمین با Coco Rosie گروه تریپ هاپ فرانسوی که با میرویس همکاری هایی داشتند نیز کار کرد و در چند اجرا این دو خواهر عجیب را همراهی کرد. در نهایت اما آشنایی یاسمین با مارک کالین، آهنگساز و تهیه کننده ی فرانسوی بود که سبب شد تا نخستین آلبوم انفرادی یاسمین با عنوان Ya Nass در سال 2013 منتشر شود.
آلبوم Ya Nass (+) با اینکه نخستین کار سولوی حمدان 36 ساله محسوب می شود، اما نباید فراموش کرد که سابقه ی حمدان چه در زندگی شخصی و چه در زندگی موسیقاییش بیش از آنی است که بخواهیم به Ya Nass بعنوان یک اثر آماتور نگاه کنیم. بر عکس، حمدان در Ya Nass پخته ترین صدایش را به نمایش می گذارد. سابقه ی زندگی در لبنان، کویت، ابوظبی، یونان و فرانسه باعث شده تا حمدان پیچ و خم های موسیقی عرب را به اقتضای هر منطقه بداند و آن را به کار گیرد.
 

کار تازه ای از ستاره ی عرب | یاسمین حمدان

[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]بعد از انتشار اولین اثر خود «یا ناس» در سال 2013 و حضورش در فیلم فقط عاشق‌ها زنده می‌مانند جیم جارموش توجه‌ها به سمتش جلب شد. حمدان در حالیکه در گذشته کارهایی را تحت عنوان گروه Soapkills با زید حمدان منتشر کرده بود سفر جهانی خودرا که منجر به همکاری با تهیه‌کنندگان و موزیسین‌های بزرگی شد با تورهای تک‌نفره‌ی خود کلید زد. ستاره‌ی لبنانی به واسطه‌ی صدای زیبایی که هم ریشه‌هایی در دنیای موسیقی الکترونیک-پاپ داشت و هم موسیقی عربی را در خود مستتر کرده بود به شهرتی جهانی رسید. همکاری با نام‌های بزرگی چون لوک اسمیت و لئو آبراهامز، حمدان را در آلبوم دوم خود «الجمیلات» به سطوح بالاتری از استانداردهای موسیقایی رساند. بعد از گذشت یک سال از انتشار الجمیلات، یاسمین حمدان مجموعه‌ای از ریمیکس‌های این آلبوم را با عنوان Jamilat Reprise منتشر کرده که گوش کردنش به اندازه‌ی آلبوم اصلی لذت‌بخش است (و چه بسا بیشتر). آرتیست‌هایی چون اسیدعرب، شِد، کوبنکس و… هر کدام یکی از قطعات الجمیلات را با ساختاری تازه در این آلبوم عرضه کرده‌اند. [/box]

 
 

در ادامه بخوانید