تریو اوپن سورس – از ایده تا «آمیرا»

مجله فرهنگی اورسی
تریو اوپن سورس open source trio

کلاوس گزینگ (کلارینت باس)، بیورن مه یر (گیتار باس) و ساموئل روهرر (درامز) از نوازندگان چیره دست کمپانی «ECM» هستند که 4 سال پیش در تهران ایده تشکیل تریویی با عنوان «open source» را شکل دادند.
در این تریو بداهه نوازی بی هیچ حد و مرزی پیش می‌رود. کلارینت خطی می کشد درامز و بیس آن را به کوبیسم رنگ آمیزی شده ای تبدیل می‌کنند و این جادوی موسیقی جَز است.
نشر هرمس (+) که بهانه کنار هم قرار گرفتن اعضای تریو اوپن سورس شد؛ یکم تیرماه نخستین آلبوم گروه را با عنوان «آمیرا» منتشر می‌کند. در این آلبوم تم های آشنایی از اجراهای پیشین گروه اما با بسط گسترش کاملا متفاوتی مواجه خواهید شنید اما اینبار بسط و گسترش‌ها کاملا متفاوت خواهد بود و بداهه نوازی نیز نقش کمرنگ‌تری پیدا کرده است.
با انتشار نخستین آلبوم نوازندگان عنوان «open source» را از روی گروه برداشتند و با نام خودشان کار می‌کنند. و در این قالب آهنگسازی تاثیر
بیشتری روی موسیقیشان گذاشته است.
قطعه «Source one» نخستین سینگل ترک گروه از آلبوم «آمیرا» است که امروز منتشر شد. در این قطعه کلارینت باس بار ملودی موسیقی را بر دوش می‌کشد و گیتار باس و درامز برای ملودی‌پردازی های آن فضاسازی می‌کنند. «Source one» نگرش تازه‌ی تریو اوپن سورس است که از رهایی در بداهه نوازی موسیقی جَز به ساختار و قالب مشخصی دست پیدا کرده است.

در ادامه بخوانید