تونی اردمن غول ژولیده ی دوستداشتنی

سامان
سامان
تونی اردمن toni erdmann نامزد جایزه اسکار 2017

فیلم تونی اردمن ساخته کارگردان آلمانی Maren Ade علاوه بر حضور در جشنواره کَن، در بخش فیلم‌های خارجیِ اسکار نیز با فروشنده‌ی اصغر فرهادی به رقابت پرداخت. صد و شصت دقیقه کمدی درامِ درخشان، که حول روابط شخصی پدر و دختری می‌گردد که از لحاظ عاطفی جدا افتاده‌اند. تونی پس از مرگ سگ‌ کورش که خلاء و تنهایی‌ او را پر می‌کرد، به محل زندگی دخترش، سفر می‌کند تا با روش‌های غیرمتعارف خود، به او نزدیک شود.
دختر تونی در کودکی به خاطر جدایی پدر و مادر دچار اختلالات رفتاری اجتماعی شده است و علی‌رغم اینکه در موقعیت شغلی مناسبی قرار دارد، ارتباط گرفتن با اطرافیان برایش مشکل است. تونی اردمن اکنون تصمیم گرفته با تاخیر زمانی به کودک درون دخترش بها دهد و به وسیله بازی کردن پرسوناژهای گوناگون حس کودکانه او را دوباره زنده کند.
پیامی که تونی در طول فیلم به ما می‌دهد شاید تشویق به بهبود کیفیت زندگی‌مان باشد. اینکه به تک‌تک لحظاتی که می‌گذرد آگاهانه دقت کنیم و همین را به عنوان مفهوم زندگی‌مان تعریف نماییم. شیوه‌ی زندگی‌ای که در مورد اکثرمان تبدیل به تبعیت از قواعد و اصولی شده که به ما خواسته یا ناخواسته از طرف جامعه و یا خودمان، تحمیل شده.
باشد که درس این غول ژولیده‌ی دوست‌داشتنی را بپذیریم و به قول خودش، هیچ‌وقت شوخ‌ طبعی‌مان را از دست ندهیم و کودک درون را هلاک نکنیم.

در ادامه بخوانید