موسیقی متن لالالند شهر ستاره ها

یادداشتی بر موسیقی متن لالالند – شقایق رئوفی

شهر ستاره‌ها يك قطعه از آلبوم موسيقی متن لالالند است كه با ريتمی موزون و متنى كه سوار بر ريتم است روايتگر ديالوگى است بين كاراكترهاى اصلی فيلم و شهرى كه در آن روزگار می‌گذرانند. اين ديالوگ با خواسته‌ى اصلى خواننده ( رايان گاسلينگ) شروع ميشود كه از شهر ستاره‌ها می‌خواهد ستاره‌هاى اميد را در زندگی‌اش روشن كند تا فروغ‌اش عشق ، احساس و نگاهى باشد كه آسمان زندگى او را نورانى كند . نورى كه انگيزه‌اى براى تپش قلب و حس ماندگارعشق می‌سازد و درى باشد به روياهايی كه در اين تاريكى، ديدن آنها مشكل است.
متن آهنگ شهر ستاره‌ها خواهشی است بر استمداد رویا و تحقق پایدار آرزویی که در قلب شخصیت‌های فیلم نفوذ می‌کند و به دل مخاطب می‌نشیند، آنجا که تمامِ خواسته‌ى ما لذتِ رسیدن به آرزویی است که زمین (شهر ستاره‌ها) و زمان (روزگار فیلم) دست به دست هم نمى‌دهند تا به آن برسیم. این شعر خودآگاه یا ناخودآگاه توصیفی است بر بساط عاشقیت در توأمان آرزو و رویایی که در شلوغى شهر ستاره‌ها گم میشود. اگر رمانتیک هم نباشی میتوانى دمى با این آهنگ همذات‌‌پندارى کنى: ریتم و قواعد معمول زندگیت را پاز کنى، قدم زدن‌ات تبدیل به رقص شود و با این آهنگ لحظه‌ات را بسازى. جسارت فیلم موزیکال در ایده‌ى تقابل منطق با احساسات، در این آهنگ کمک بزرگى به بیان احساسات مى‌کند؛ احساساتى فروکش کرده پشت معنى تحت اللفظی زندگى .
شعر، ملموس و همسو با مضمون اصلی فيلم نوشته شده و به شنونده اين فرصت را مى‌دهد كه حين لذت از آهنگ در ستايش وفادارى به آرزوهايش، با وجود رنج هايی كه براى رسيدن به آرزويی هر چند نقش برآب مى كشد، براى حس پيروزى نهايی و لذت رسيدن، قدرى تأمل كند. ريتم جذاب ، راحتى بيان خواننده (بازيگران) زمينه‌اى مناسب براى توصيف كاراكترها ايجاد كرده. جاستين هارويتز آهنگساز اين قطعه بسيار هوشمندانه ابتدا تم اصلی آهنگ را ساخته و بعد تمى متناسب با هر كاراكتر تنظيم كرده و فصل جدايی براى هر قطعه‌اى كه بازيگر مي‌خواند تا هركدام با زاويه خود به بيان داستان عشق بپردازند.در مرحله بعد اين تم‌ها تبديل به آهنگ شده و قطعه نهايی ، زمينه‌ای براى توصيف فصل های متفاوت رابطه از زبان كاراكترهاست. براساس ملودى ساخته شده، ترانه‌اى توسط بنج پاسك و جاستين پاول سروده ميشود كه نتيجه‌اش اتفاق جالب شهرستاره هاست. در آهنگ‌سازى هارويتز تمركز بر ملودى و آهنگ موج مي‌زند، هماهنگى بين مينوروماژور آهنگ با ريتم فراز و فرود شعر، توازنى خلاقانه ايجاد كرده و محصولش قطعه‌اى است كه جايزه بهترين آهنگ اسكار را از آن خود مى‌كند و نتيجه‌ى وسواس هارويتز است در تنظيم قطعاتى كه از قلب قصه‌ى لالالند متبلور شد. قطعه ى Audition محبوب‌ترين قطعه هارويتز است كه توسط اما استون خوانده شده و به نوعى زمزمه‌خوانى آهنگ شهر ستاره‌هاست . هارويتز دنبال ساخت آهنگى بود كه وقتى بيننده از سالن نمايش بيرون مى‌آيد آن را به خاطر داشته باشد و اتفاقا به هدفش مى‌رسد و با پايان فيلم و خروج از سالن آهنگ تمام نمى‌شود و زمزمه‌اش به دل و ذهن مى‌چسبد.

در ادامه بخوانید