فیلم اروند ساخته کارگردان جوان، پوریا آذربایجانی

سامان
سامان

اردیبهشت ماه سال پیش خبری منتشر شد که افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد. پیدا شدن جسد دست بسته 175 غواص که بر روی بدن خیلی از آنها هیچ جراحتی دیده نمی شد و تمام شواهد گواه بر رخ دادن فاجعه‌ ای انسانی در جنگ ایران و عراق بود.
تاثیرگذاری خبر در حدی بود که سینمای ما را وادار به واکنش کرد. فیلم اروند به کارگردانی پوریا آذربایجانی داستان جانبازی ست که بعد از سی سال در پی یافتن هم رزمانش به رودخانه اروند برمیگردد. نوع روایت و ایجاد جریان سیال ذهن با استفاده از حالات اسکیزوفرنی که به شخصيت اصلى فيلم دست میدهد، تماشاگر را به خوبی با خود همراه می ‌کند و بدون استفاده اغراق آمیز از سوژه فیلم، تاثیر لازم را می ‌گذارد.
تهیه کنندگی این فیلم را مهدی داوری، با سرمایه شخصی خود، به عهده داشته و با توجه پروداکشن بالا، اروند فیلم هزینه بری بوده. نکته جالب دیگر در مورد فیلم اروند این است که سود حاصل از فروش به موزه صلح تهران اختصاص خواهد یافت. بنیان گذاران این موزه، در سال 1384 با الهام از تجربیات موزه صلح هیروشیما، موزه صلح تهران را راه اندازی نمودند.

در مورد پوریا آذربایجانی

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]پوریا آذربایجانی متولد 1360 تهران، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه سوره اخذ نمود. از جمله فعاليت های وی مي توان به: دوردست، آب و آينه، روايت های ناتمام، ابراهيم، عاشقانه ای برای سرباز وظيفه رحمت و مستندهايی با نام عاشقانه های تجريش، آتش و جومونگ نامه اشاره كرد. از جشنواره های شركت كننده: فجر، تورنتو، دنور، شيكاگو، بمبئی، ورشو، رتردام، گوتنبرگ، جايزه ويژه هيأت داوران ورشو برای روايت ناتمام و ديپلم افتخار جايزه اول جشنواره بمبئی براي روايت های ناتمام، كانديد بهترين كارگردانی براي آب و آينه از جشنواره فيلم فجر، بهترين فيلم اول برای روايت های ناتمام در جشنواره فجر دوره بيست و پنجم، بهترين فيلمنامه در جشنواره 29 فجر براي فيلم عاشقانه ای برای مستند سرباز وظيفه رحمت.[/box]
[button color=”red” size=”small” link=”http://www.sourehcinema.com/” icon=”” target=”false”]سوره سینما[/button]

در ادامه بخوانید