لهاسا – لاسا دی سلا ( Lhasa De Sela )

سامان
سامان
لهاسا لاسا دی سلا

سال‌ها از آخرین کنسرتش می‌گذشت.  سال 2009 بعد از انتشار سومین آلبومش در حالِ آماده‌سازی برای انجام یک تور کنسرت جدید بود که به‌خاطر مریضی مجبور به لغوش شد. «لاسا د سلا» به سرطان مبتلا ‌بود و مدت‌ها با آن جنگید و تقریباً از پَس بیماری هم برآمده بود. اما در نهایت روز اول سال جدید (2010) از پا درآمد و درگذشت.

حالا بعد از دَه سال از فوت این هنرمند، «Vincent Moon» مستندی کوتاه برای ادای احترام به او و تاثیر همیشگی موسیقی‌اش منتشر کرده. تصاویر این مستند در خانۀ لهاسا در شهر مونترال ضبط شده‌‌است. Going In شامل لحظه‌هایی صمیمی‌ از فضای زندگی شخصی لهاسا و تمرینات گروهش و حرف‌هایی الهام‌بخش از او در مورد زندگی و افکارش است.

لاسا دی سلا ( Lhasa De Sela ) خواننده، آهنگ‌ساز و ترانه‌سرای آمریکایی-مکزیکی که در سبک موسیقی جهان و فولک فعالیت می‌کرد در 37 سالگی و اوج شهرتش فوت شد. لهاسا پدری مکزیکی داشت و دوران کودکی‌اش را در مکزیک و آمریکا سپری کرد و پس از آن دوران جوانی‌اش را در کانادا و فرانسه زندگی کرد تا این‌که در ژانویه 2010 بعد از حدود دو سال مبارزه با سرطان در مونترال کانادا فوت شد.

نخستین آلبوم لهاسا  سال 1997 به نام لا لیورونا در کانادا منتشر شد. او در مصاحبه‌های خودش گفته که آلبوم اول خودش را تحت تاثیر پدرش ساخته. پدر لهاسا مدرک دکترای ادبیات داشت و از این طریق با اسطوره‌ و افسانه‌های مختلف آشنا شده و تاثیر این موضوع را در خیلی از آهنگ‌هایش مشهود است.

لا لیورونا ( La Llorona ) مربوط به افسانه‌ای‌ مکزیکی‌ست. بر طبق این افسانه زنی زیبا به نام ماریا برای جبران خیانت شوهرش، فرزندانش را در رودخانه‌ای در مکزیکوسیتی غرق می‌کند. در داستان‌ها روح سرگردان و مویه کنان او را لا لیورونا نامیده‌اند.

لهاسا بعد از آلبوم اول خودش به چهره‌ای کالت در آمریکای شمالی و فرانسه تبدیل شد. او به شدت تحت تاثیر ویکتور خارا بود و طبق گفته خودش از شش سالگی عاشقانه او را دوست داشته. ژاک برل و بیلی هالیدی نیز از دیگر الگوهای لاسا دی سلا بوده‌اند و بر روی موسیقی او تاثیر زیادی گذاشته‌اند.

سال 2005 شبکه سه رادیو بی‌بی‌سی از لهاسا به عنوان بهترین هنرمند سبک موسیقی جهان یاد کرده و این هنرمند جایزه‌هایی را برای ویدئوها و سه آلبوم فوق‌العاده خودش دریافت کرده‌است.

آلبوم‌ها

  • (۱۹۹۷) – La Llorona
  • (۲۰۰۳) The Living Road
  • (۲۰۰۹) Lhasa
در ادامه بخوانید