کاندید اسکار فیلم کوتاه – آتاما یاما

سامان
سامان
اسکار فیلم کوتاه

Director : Koji Yomamura

اين انيميشن ده دقيقه ای ، برداشتی مدرن هست از Rakugo ای ژاپنی. داستان عجيب و تاريك و جالب مردی كه غيرمنتظره بر روی سرش درختي می رويد. انيميشن آتاما ياما كانديد اسكار فيلم كوتاه انيميشن سال 2003 بود.
فيلم ساز در مورد فيلم مي گويد: من اين داستان را به خاطر قديمی بودنش انتخاب نكردم. داستان به شدت جذاب بود و ريشه های معاصر در آن وجود داشت.
كارگردان ريشه های سنتی داستان كه به دويست سال پيش بر مي گردد را در زندگی معاصر و مدرن به تصوير كشيده.
راكوگو شيوه ای از سرگرمی های ادبی ژاپنی است كه در آن راوی بر روی صحنه می نشيند و داستانی كمدي را روايت می كند.
راكوگو در قرن نهم و دهم توسط راهب های بودايي ابداع شد تا موعظه هايشان مورد توجه بيشتری قرار بگيرد.
نوشته اکبر ساکی برای این فیلم کوتاه
در این فیلم داستان مردی بخیل روایت میشه که زندگی خودش را بر اساس یک جمله پایه گذاری کرده ( هیچ چیز دور ریختنی نیست ) و طبق همین گفته اطراف خودش را پر از خرت و پرت کرده. این فرد حتا حاضر نیست هسته گیلاس یا آلبالویی که از جایی جمع کرده را از دست بدهد. بعد از شخصیت پردازی در قسمت اولِ فیلم، پارت دوم داستان آغاز می‌شود. هر انسانی ممکن است بر اثر تجربه، کشف و شهود ، تحقیق و مطالعه و یا حتا بر اثر یک شوک یا اتفاق به آگاهی و شعوری خاص دست بیابد. کاراکتر فیلم بر اساس بخل درونی خودش قادر به پرورش آگاهی یا فهمی که به دست آورده نیست و در نهایت منجر به ابتذالش می‌گردد. در پایان داستان برای خلاص شدن از این آگاهی که توام با رنج است درختی که بر روی سرش روییده را از جا می‌کند و حفره‌‌ی خالی باقی مانده بر روی سرش منجر به نوعی دیگر از آگاهی می‌شود ولی این فرد پذیرنده این نوع آگاهی نیز نیست.

در ادامه بخوانید