باباعزیز – آرماند آمار و سالار عقیلی

فیلم باباعزیز به کارگردانی «ناصر خمیر» ساختۀ سال 1382 در ایران و تونس فیلم‌برداری شده

سامان
سامان
بابا عزیز

فیلم باباعزیز به کارگردانی «ناصر خمیر» ساختۀ سال 1382 در ایران و تونس فیلم‌برداری شده و بازیگرهایی مثل پرویز شاهین‌خو، مریم حمید، گلشیفته فراهانی و مرحوم حسین پناهی در فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند و موفق به کسب جایزه سیمرغ فجر هم شده.


Khaled Abozaid · Baba aziz- Ya Allah- Woman in a mosque


باباعزیز پیرمرد درویش و عارفی‌ست که در حرکت است و پیاده طی طریق می‌کند و به دلیل نابینایی‌اش همراه خودش نوه‌اش را به عنوان راهنما به سفری برای یک گردهمایی عرفانی که هر سی سال یک‌بار برگزار می‌شود، می‌برد.
باباعزیز در طول سفر به سئوالات ایشتار پاسخ می‌دهد و برایش داستان شاهزاده‌ای را نقل می‌کند که وقتی او کودک بوده و برای شرکت در همین گردهمایی همراه پدرش می‌رفته با او مواجه شده. شاهزاده‌ای که جاه و مقام خودش را رها کرده و در کنار برکه‌ای با حقیقتی که در آب می‌بیند روز و شب، عاشقانه صحبت می‌کند. ایشتار در طول مسیر خسته می‌شود و در مواقعی به فکر بازگشت می‌افتد ولی در نهایت تا آخر این سفر باباعزیز را همراهی می‌کند.

MCK.ndy · Poem of the atoms – Armand Amar (Bab Aziz)

موسیقی متن فیلم بابا عزیز را آرماند آمار، ساخته و در این پروژه هنرمندان مختلفی او را همراهی کرده‌اند. خوانندگی قطعۀ Poem of the Atoms را سالار عقیلی به عهده داشته. همکاری سالار عقیلی با آرماند آمار در قطعۀ دیگری به اسم Faces هم ادامه پیدا کرد که در فیلم Human  (2015) ساختۀ آرتوس برتراند مورد استفاده قرار گرفت.

رباعی شمارهٔ ۴۴۲ از دیوان شمس مولانا که در شعر آهنگ متن فیلم باباعزیز استفاده شده

هر ذره که در هوا و در هامونست

نیکو نگرش که همچو ما مجنونست

هر ذره اگر خوش است اگر محزونست

سرگشته خورشید خوش بیچونست