پیمان یزدانیان و موسیقی گیرایش

سامان
سامان

فیلم شب های روشن شاید بهترین ساخته فرزاد مؤتمن باشد. فیلمی که در نوع خودش برای سینمای ایران تبدیل به یک کالت شد. موسیقی گیرای این فیلم جزء کارهای پیمان یزدانیان است.
پیمان یزدانیان فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع صنعت شریف، از شش سالگی نواختن پیانو را شروع کرد و در سن نه سالگی زیر نظر فرمان بهبود پیانو را به صورت حرفه‌ای آموخت و بعد از آن تحصیلات آکادمی خودش در رشته نوازندگی پیانو را در فرانسه ادامه داد. یزدانیان سابقه همکاری با کارگردان‌هایی مثل مسعود کیمیایی(سربازهای جمعه ) ، عباس کیارستمی ( باد با خود مارا خواهد برد) ، جعفر پناهی (طلای سرخ )، کمال تبریزی( فرش باد )، علی مصفا ( سیمای زنی در دوردست) را دارد.
از پیمان یزدانیان تاکنون هشت آلبوم در نشر هرمس منتشر شده. او در سال ۱۳۸۰ موسیقی متن فیلمهای آب وآتش (فریدون جیرانی) ٬از کنار هم می‌گذریم، باد مارا خواهد برد و بیگانگان را تحت عنوان مجموعه برداشت منتشر کرد. دومین مجموعه منتشر شده از او شامل موسیقی‌هایی از سه فیلم ایستگاه متروک، شب‌های روشن و فرش باد است.
پیمان یزدانیان در کنسرت اخیر خودش همراه با حسام اینانلو در فرهنگ‌سرای نیاوران به مناسبت انتشار آلبوم جدیدشان “رام” ( Tame ) بداهه دو نفره‌ای از کمانچه و پیانو اجرا کردند که هم‌زمان شد با رونمایی آخرین آلبوم این دو هنرمند.
 
 
شاید یکی از ماندگارترین آثار پیمان یزدانیان قطعه ” عروسی مردگان ” ، موسیقی فیلم ” گاهی به آسمان نگاه کن ” ساخته کمال تبریزی باشد. فیلم‌نامه گاهی به آسمان نگاه کن برداشتی آزاد است از رمان مرشد و مارگاریتای میخائیل بوگاکف.

قطعه عروسی مردگان از پیمان یزدانیان


موسیقی پیمان یزدانیان اخیراً در یک تایوانی به نام The Rice Bomber استفاده شده است. آهنگ‌های باد با خود ما را خواهد برد ( The Wind Will Carry Us ) و قصر تابستان ( Summer Palace ) و کوه بودا( Buddha Mountain ) تم موسیقی این فیلم را تشکیل می‌دهند. فیلم The Rice Bomber بر اساس داستانی واقعی ساخته و موفق به کسب جایزه‌های مختلفی شده است.
 

در ادامه بخوانید