پراگرسیو راک – (راک و زیرسبک های آن-قسمت دوم)

مجله فرهنگی اورسی

پراگرسیو راک:
راکِ پراگرسیو زیر شاخه ای از موسیقی راک است که در اواخر دهه ی 60 در آمریکا و بریتانیا به منظور توسعه ی psychedelic Rock (راک روانگردان) شکل گرفت. این تلاش به منظور دادن وزن هنری و اعتبار بیشتر به موسیقی راک انجام گرفت. شاید بهترین تعریف برای پراگرسیو راک عکس زیر باشد:
 
پراگرسیو راک
 
به طور کلی تعریف مشخصی برای این سبک وجود ندارد اما دارای چند مشخصه ی اصلی است:

  • خروج از ساختارهای سنتی موسیقی
  • استفاده از ریتم های پیچیده
  • زمان نسبی طولانی قطعه
  • حس خود برتر بینی نسبت به سایر سبک ها

به طور کلی حد و مرز مشخصی در این سبک وجود ندارد. پراگرسیو راک شاید تنها زیر شاخه راک باشد که در آن می توان صدای فلوت به صورت سولو یا هم چنین صدای ضبط شده ی یک گاو ماده را شنید. به معنای واقعی در پراگرسیو راک از هر صدای قابل ضبط شدن استقبال می شود.
هم چنین آلبوم های پراگرسیو راک دارای مفهموم و موضوع های متفاوتی هستند، از مضرات کاپیتولاسیون گرفته (آلبوم Animals از پینک فلوید) تا جن و پری (آلبوم Demons&Wizards از Uriah Heep).
گوش میکنیم به آهنگ Pigs از پینک فلوید:

[button color=”red” size=”small” link=”http://download.owrsi.com/music/Pink-Floyds-Pigs.mp3″ icon=”” target=”false”]لینک دانلود[/button]
پراگرسیو راک ِکلاسیک بعد از ظهور در اواسط دهه ی هفتاد مدت بسیار کوتاهی جایگاهی در بازار موسیقی داشت. شاید تنها علتش مد شدن ماده ی مخدر ال اس دی در آن برهه از زمان بود! در عین حال می توان پینک فلوید را پرچمدار این سبک دانست و دیگر گروه ها در سایه ی این گروه به فعالیت پرداختند.
پراگرسیو راکِ مدرن با انشعابات زیادی که از واژه یپراگرسیو گرفته است بسیار متنوع تر است. اکنون واژه ی پراگرسیو به بسیاری از گروه ها و هم چنین دیگر سبک ها اتلاق می شود و دیگر مختص راک نیست. از جمله گروه های پراگرسیو راک مدرن را می توان Tools، Anatema و Archive را نام برد.
گوش می کنیم به تِرک شنیدنی و زیبای Lights از گروه Archive از آلبومی به همین نام:

[button color=”red” size=”small” link=”http://download.owrsi.com/music/Archive_Lights.mp3″ icon=”” target=”false”]دانلود[/button]
 
 
 

در ادامه بخوانید