مستند جدید کامران حیدری – «علی آقا»

نسیم
نسیم
کامران حیدری فیلم مستند علی آقا kamran heidari

فیلمِ مستند «علی آقا»، آخرین ساخته ی کامران حیدری به پایان رسید. این مستند را که کامران حیدری زمان‌برترین و دشوارترین مستند خود میداند به داستان زندگی علی آقا کبوتر بازی می‌پردازد که در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شیراز زندگی میکند و اکنون در پیری و ناتوانی دیگر نمیتواند کبوتر بازی کند و کبوترهایش در حال مردن و مریض شدن هستند.
کامران حیدری بعد از دو فیلم موفق «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم» و «دینگومارو» (که در پاییز گذشته موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین مستند سال از انجمن منتقدین سینمای ایران شد) سراغ پروژه‌ایی رفت که بتواند در یک گروه دونفره با همکاری «علی فرمانی» مستندی را بسازد که در آن قصه جاری باشد.
کامران حیدری در مصاحبه با مجله‌ی هنر و تجربه مستند علی آقا را اینگونه توصیف میکند:
[box type=”shadow” align=”” class=”” width=””]«این مستند را بدون بهره بردن از دو شاخصه اصلی سینمای مستند یعنی «مصاحبه» و «نریشن» ساختم. این مستند حتی موسیقی هم ندارد. سعی کردم مثل یک فیلم داستانی، قصه فیلمم را پیش ببرم و از مصاحبه و نریشن برای روایت فیلمم کمک نگرفتم. حدود پنج ماه با این کاراکتر زندگی کردم، حتی بعضی شب‌ها پیش او می‌ماندم. این باعث شده بود، بدانم چه نوع اتفاق‌هایی در زندگی‌اش رخ می‌دهد. بنابراین با تمام جرئیات زندگی‎اش طی دو سال اخیر آشنا شدم و براساس آن موضوعات مهم زندگی‌اش را مدنظر قرار دادم و فقط روی آن‌ها تکیه کردم تا بتوانم بهتر تمرکز کنم، نه اینکه همه چیز را ضبط کنم و بعد در مرحله مونتاژ بخواهم یک قصه از آن بیرون بکشم.»[/box]
 
کامران حیدری بعد از پایان مستند «علی آقا»، در تدارک ساخت اولین فیلم بلند داستانی‌اش می‌باشد. فیلمی که شاید آن را بتوان در ژانر فیلم‌های «جاده‌ایی» قرار داد.
[button color=”red” size=”small” link=”https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%86_%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B1_%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C_%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%85_%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%86_%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85″ icon=”” target=”true”]من نگهدار جمالی وسترن می سازم[/button]

در ادامه بخوانید