باب دیلن در فیلم مستند به پشت سر نگاه نکن (1967)

سامان
سامان
باب دیلن مستند به پشت سر نگاه نکن

ان الن پنه‌بیکر مستندساز پیش‌گام سینما مستقیم ( وریته ) ، در فیلم ” به پشت سر نگاه نکن ” تور کنسرت‌های سال 1967 باب دیلن در انگلستان را پوشش داده است. این فیلم به همراه چند مستند دیگرِ این کارگردان در جشنواره فیلم مستند ایران “سینما حقیقت” امسال اکران شد. پنه‌بیکر خطاب به تماشاگران ایرانی فیلم‌هایش گفته:

گاهی فکر می‌کنیم که حقیقت متعلق به ماست، چون کاوش و جستجو می‌تواند کار مشکلی باشد. بنابراین حقیقت به شخصیت‌هایی که ما تصویر آن‌ها را گرفته‌ایم نیز تعلق دارد.

همان سال که این فیلم مستند راجع به باب دیلن منتشر شد نظر خیلی از منتقدها را جلب نمود به طوری که از نشریه AllMovies پنج ستاره دریافت کرد و مجله تایم اوت آن را جزء پنج مستند برتر تاریخ سینما مطرح نمود. یکی دیگر از نکات برجسته این فیلم شاید به تصویر کشیدن رابطه عاطفی باب دیلن و جوآن بائز ( Joan Baez ) باشد که کارگردان توانسته سرمنشا مشکلات و در نهایت جدایی این زوج هنری از یکدیگر را هم شکار کند.
مقاله‌نویس‌ نشریه نیوزویک در مورد این فیلم نوشته است که :

به پشت سر نگاه نکن فیلمی پیرامون شهرت است و نشان می‌دهد شهرت چگونه قابلیت آن‌را دارد که هنر را نابود کند. در مورد مطبوعات و رسانه است و این‌که چطور می‌توانند هر هنرمند را دسته‌بندی و تصفیه و جهانی‌سازی کنند و او را به نمونه مطابق با خواسته عرف که به سختی از خود واقعی آن قابل شناسایی است، تغییر دهند.
 

پنج فیلم برجسته مستندساز پیشکسوت آمریکایی دان‌آلن پنه‌بیکر Donn Alan Pennebaker در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» :

قطار سریع‌السیر سحرگاهی (1953 نخستین مستند فیلمساز)
افتتاحیه در مسکو (1959)
لامبرت و شرکا (1964)
به پشت سر نگاه نکن (‌1967‌)
راکبای (‌1981)

در ادامه بخوانید