مروری کوتاه بر موسیقی متن اتک آن تایتان

مجله فرهنگی اورسی
موسیقی متن اتک آن تایتان attack on titan

آن سوی این افق چه خواهیم یافت؟ | مروری کوتاه بر موسیقی متن اتک آن تایتان
نوشتۀ: مریم انارکی

از اولین عناصری که در انیمه اتک آن تایتان (Attack on Titan) توجه مخاطب را به خود جلب می­‌کند، موسیقی متن این انیمه است. قطعاتی که در سه فصل اول ساخته هیرویوکی ساوانو هستند و در فصل چهارم با همکاری ساوانو و کوهتا یاماموتو تکمیل شدند. در کنار ترکیب شگفت‌انگیز سازهای زهی، سازهای بادی و اصوات الکترونیک، آواز (سولو و کر) که در بیشتر تم‌های اصلی به گوش می‌خورد احساساتِ انسانیِ شخصیت‌های داستان را بازتاب می‌کند و  فضا را برای مخاطب قابل درک می‌نماید. آوازهایی که با زبان‌های آلمانی و انگلیسی (با ته لهجۀ ژاپنی) اجرا شده‌اند و مضمونی هم‌راستا با داستان دارند؛ اما حتی بدون فهم متن قطعات نیز، موسیقی موفق به انتقال احساس خشم، عشق، نفرت، خیانت و فداکاری به بیننده و شنونده است، طوری که مخاطب می‌تواند خود را در جای کاراکترها مجسم کند. برای مثال در قطعۀ  Vogel im Käfig (پرنده در قفس) که تنظیم دیگری از آن را در فصل دوم در قطعه YouSeeBIGGIRL / T:T می‌شنویم، آواز ، آزادی‌خواهیِ انسان و مقابله او با سرنوشت را می‌خواند. به طور کلی، تم‌های اصلی در موسیقی متن فصل اول، به عنوان مبنایی برای موسیقیِ فصل‌های بعد در نظر گرفته شده و تنظیمات مختلفی از آن­‌ها به گوش می­‌رسد، اما تم­‌های ساخته شده برای معرفی شخصیت­‌های جدید اضافه شده در هر فصل نیز میخکوب‌‌کننده است. برای مثال در قطعۀ APETITAN در موسیقی متن فصل دوم، اصوات الکترونیک ترس و وحشت را بر مخاطب القا می‌‌کنند و آوازِ کُر، تلاش، امید و خواهش انسان را برای مقابله با آن بیان می­‌دارد. در کنار موسیقی تم­‌های اصلی، قطعات دیگری با ترکیب‌‌های متفاوتی از پیانو، سازهای زهی، سازهای بادی، سازهای کوبه­‌ای و اصوات الکترونیک فضاسازی کاملی را برای داستان خلق می­‌کنند. در قطعه army⇒G♂ (Army Attack)  و یا 2chi城  (Daily Life)، بیانِ ویولن، فضا و محیطی که داستان در آن روی می­‌دهد را در ذهن مخاطب به خوبی ترسیم می­‌کند.

در اجرای این قطعات خوانندگان متعددی مثل Mika Kobayashi، Gemie، Eliana و Cyua   همکاری داشته‌‌اند. آلبوم موسیقی متن سه فصل اول به ترتیب در سال­های 2013، 2017 و 2019 منتشر شد. از موسیقی متن فصل چهارم،  قطعه Ashes on The Fire اثر یاماموتو در قالب یک سینگل در سال 2021 انتشار یافت و یک آلبوم رسمی شامل 23 قطعه از موسیقی متن این فصل، در روز 23 م ژوئن 2021، هفتۀ آینده، به صورت رسمی منتشر خواهد شد.

هیرویوکی ساوانو

ساوانو که آهنگسازی موسیقی متن انیمه­‌های دیگری چون Mobile Suit Gundam Unicorn و Blue Exorcist را در کارنامه خود دارد، آثار جو هیساایشی را الهام‌­بخشِ خود می­‌داند. ساوانو در بخشی از پروژه emU در سال 2020، به اجرای دوبارۀ برخی از قطعات اتک آن تایتان پرداخت. او به انتخاب نام­‌های کدگذاری شده و گاهی نامفهوم برای قطعاتش مشهور است.

در ادامه بخوانید