لاسا دی سلا ( لهاسا) – ویدئوی طلوع

اکبر
اکبر
لاسا دی سلا لهاسا lhasa rising

لاسا دی سلا ( Lhasa De Sela ) خواننده و ترانه‌ سرای جوان آمریکایی – مکزیکی است که در اوج محبوبیت درگذشت. سرطان در ۳۷ سالگی جان « لاسا دی سلا » را در شرایطی گرفت که او به گفته گاردین در طول دوازده سال، سه آلبوم شگفت‌ انگیر و خارق‌ العاده منتشر کرده بود.
زندگی کولی‌ وار و هیپی او با مادر آمریکایی و پدر مکزیکی، به دنیا آمدن‌ اش در کابینی در ایالت نیویورک، بزرگ‌ شدن‌اش در یک اتوبوس مدرسه به عنوان خانه و سفرهای مداوم از شمال آمریکا به مکزیک… شرایطی است که او در ترانه‌ هایش از تک‌تک آنها الهام گرفته.
خودش گفته با مادری که عاشق رقص عربی و موسیقی خاورمیانه است و پدری اهل سفر، کشف و شهود و زندگی جاده‌ ای و درس‌ خواندن خانگی با کتاب‌ های هنری و بزرگ‌ شدن با ادبیات و موسیقی چه انتظاری می‌توانید داشته باشید برای فضای شعر‌هایش؟

او تا پنج ماهگی اسم نداشت. مادر عکاس و بازیگرش یک روز بعد از خواندن کتابی درباره تبت، اسم پایتخت سنتی تبت، لهاسا را برای دخترش انتخاب کرد.
موسیقی او فضای کولی‌ های اروپای شرقی را دارد، با کلمات اسپانیایی، فرانسوی و انگلیسی، سبک کانتری و ترانه‌ هایی برگرفته از خاطرات کودکی پر مشغله و جذاب‌ اش.
لاسا سال ۱۹۷۲ به دنیا آمد و بعد از گرفتن انواع جایزه‌ های موسیقی در کانادا و بریتانیا و نوشتن یک کتاب درباره تاثیر جاده‌ ها بر زندگی و شعر‌ هایش، درست در اولین روز از سال نوی میلادی ۲۰۱۰، تسلیم سرطان شد.
سه آلبوم او همچنان محبوب‌ اند و آلبوم دوم‌ اش که مختص جاده‌ های پرخاطره کودکی و نوجوانی‌‌ اش است، همچنان از پرفروش‌ ترین آلبوم‌ های او پس از مرگ‌ اش است.

این موزیک‌ویدئو بر اساس آهنگ «طلوع» از « لاسا دی سلا » ساخته شده است.

در ادامه بخوانید