فرهاد مهراد – کنسرت برلین 1374

سامان
سامان
فرهاد مهراد کوچ بنفشه ها

فرخنده باد زاد روز فرهاد مهراد ، روز عشق به انسان.

فرهاد مهراد ( متولد بیست و نهم دی ماه 1322 ) اولین خواننده‌ای بود که صدایش با آهنگ وحدت از تلوزیون ملی پخش شد ولی تا سال 1373 اجازه فعالیت نداشت . فرهاد سال 1374 اولین کنسرت خودش را در کلن آلمان برگزار کرد و بعد از آن به ایران برگشت و آلبوم برف رو منتشر کرد و اجرایی نیز در ایران داشت .
مهران زینت بخش سازنده مستند برف فرهاد مهراد در مورد فرهاد می‌گوید که او خواننده و آهنگ‌سازی از تبار حقیقت است و اکثر ما احساسات مشترکی در موسیقی او پیدا می‌کنیم و چیزهایی مثل غم تنهایی ، انزوا طلبی و لحن معترضش ما را به او نزدیک می‌کند. پس از آلبوم برف او قصد داشت که آلبومی به نام ” آمین ” منتشر کند. این آلبوم قرار بود مجموعه‌ای از ترانه‌هایی باشد از کشورهای مختلف با زبان‌های گوناگون ولی بیماری این فرصت را از فرهاد مهراد گرفت و از سال هفتاد و هشت بیماری هپاتیت سی و عوارض کبدی آن شدت گرفت و در روز نهم شهریور هزار و سیصد و هشتاد و یک بعد از مدتی اغما در بیمارستانی در فرانسه برای همیشه دنیا را ترک کرد.
در کانال تلگرام اورسی ویدئویی از اجرای برلین سال 74 فرهاد رو می‌بینیم همراه با آهنگ کوچ بنفشه‌ها با شعری از شفیعی کدکنی که روایت‌گر احوالات شخصی خیلی از ماست.
 
کوچ بنفشه ها – محمد رضا شفیعی کدکنی

در روزهای آخر اسفند
کوچ بنفشه‌های مهاجر
زيباست
در نيم‌روز روشن اسفند
وقتی بنفشه‌ها را از سايه‌های سرد
در اطلس شميم بهاران
با خاک و ريشه
– ميهن سيارشان –
از جعبه‌های کوچک و چوبی
در گوشه‌ی خيابان می‌آورند
جوی هزار زمزمه در من
می‌جوشد:
ای کاش
ای کاش، آدمی وطنش را
مثل بنفشه‌ها
(در جعبه‌های خاک)
يک روز می‌توانست
هم‌راه خويشتن ببرد هر کجا که خواست
در روشنای باران
در آفتاب پاک

در ادامه بخوانید