شنیده‌ام خانه‌ها را رنگ می‌کنی | آیریشمن آخرین فیلم مارتین اسکورسیزی

امیرمحمد
امیرمحمد
آریشمن مرد ایرلندی دنیرو آلپاچینو اسکورسیزی فیلم Irishman

آیریشمن (مرد ایرلندی) آخرین فیلم مارتین اسکورسیزی کارگردان بزرگ آمریکایی چند روزی است که در نتفلیکس و تعدادی سینمای محدود به اکران در آمده‌است. 
اسپویل نشوید!

اسکورسیزی پس از تولید «سکوت» محصول 2016 که درون‌مایۀ مذهبی داشت و ستارگان کمتری در آن به ایفای نقش پرداخته بودند بار دیگر به سراغ سینمایی رفته که اسکورسیزی را با آن می‌شناسیم. اگر از هر کسی بخواهیم برترین فیلم‌های مافیایی و گنگستری هالیوود را نام ببرد احتمالا گودفلاز، کازینو یا حتی راننده تاکسی اسکورسیزی را به عنوان جواب بشنویم. اسکورسیزی این بار هم به زمینی پا گذاشته که چم و خم‌اش را از بر است. 

اولین چیزی که از آیریشمن قبل از انتشار نظرمان را به خود جذب کرد هم بازی شدن زوج محبوب کارگردان یعنی دنیرو-پشی با آل پاچینو بود که نوید اثری ماندگار را می‌داد.

ساخت دوبارۀ یک فیلم مافیایی توسط مارتین اسکورسیزی با حضور این ستارگان تکه‌های آشنایی است که ما را به دوست داشتن اثر وا می‌دارد ولی ایجاد حس نوستالژی کمترین کاری است که آیریشمن می‌کند. صحنۀ شروع فیلم، راهرویی در مرکز نگهداری سالمندان را طی می‌کند تا به دنیرو (Frank Sheeran) برسد. آیریشمن از اینجا و در حالی که انگشتر بزرگی به دست دارد شروع به تعریف خاطراتش می‌کند.

او که سابقا رانندۀ کامیون انتقال گوشت بوده‌است، در کنار جاده‌ای و به صورت اتفاقی با جو پشی (Russell Bufalino) برخورد می‌کند و مورد لطفش قرار می‌گیرد. با پیشرفت داستان، ایرلندی وارد خانواده‌ای می‌شود که bufalino هدایتش می‌کند – در دیگر فیلم‌های اسکورسیزی شبیهش را دیده‌ایم –  و تا جایی پیش می‌رود که به عنوان محافظ به آل پاچینو  (Jimmy Hoffa)معرفی می‌شود.

 فیلم از این نقطۀ عطف شکل جدیدی به خود می‌گیرد. داستان در سه سطح روایت می‌شود و این روایت‌ها کم‌کم به هم نزدیک و در انتهای فیلم یکی می‌شوند که با وجود پیچیده بودن زمان روایت و سرعت پیش روی متفاوت، داستان نه تنها مخاطب را سردرگم نمی‌کند بلکه ما را در روایتی استوار غرق می‌کند. روایتی که خیلی خوب پرداخته شده است و جزئیات همگنی دارد که با کمک بازی سه بازیگر اصلی، تدوین و فیلمبرداری آن مجموعه‌ای بی‌نقص از یک شاهکار سینمایی به ما ارائه می‌دهد.

شاهکاری که به جرئت می‌توان آن را هم‌سنگ بزرگترین آثار این سبک در تاریخ هالیوود قلمداد کرد. اگر از تماشای هالیوود “شهر بازی” شده‌ای که اسکورسیزی از آن می‌گوید خسته شده‌اید، فیلم سه ساعت و بیست و نه دقیقه‌ای آیریشمن دقیقا چیزی است که به آن نیاز دارید.

در ادامه بخوانید