حمزه یگانه – ارکستر یک نفره

مجله فرهنگی اورسی
حمزه یگانه موسیقی جز جاز

حمزه یگانه یکی از شاخص‌ترین هنرمندان جریان آلترناتیو در ایران است؛ آلترناتیو نه در معنای سبک و استایل بلکه در مفهوم جدا بودن از جریان اصلی. حمزه از همان 15 سال پیش فارغ از جریانات متدوال موسیقی ایرانی فکر می‌کرد و از سابقه‌ای که از خود به جای گذاشته هم این نکته آشکار است. او یکی از بزرگ‌ترین پیانیست‌های ایران است و به جز شاگردش امیر دارابی –که نزدیکش شده- تا اینجا حداقل در استایل جز کسی به پای او نمی‌رسد. حالا او قطعه‌ای ساخته که تمام کارهایش را خودش انجام داده است: از نواختن همه سازها گرفته (کیبورد، ترومپت، گیتار و …) تا ضبط و میکس. حتی موزیک-ویدئوی ساده ای هم ساخته است.
معمولا وقتی یک هنرمند همه کارها را خودش انجام می‌دهد دست آخر مخاطب با خودش می‌گوید ای کاش تنهایی همه کارها را انجام نمی‌داد اما به نظرم در میان آثاری که از حمزه یگانه منتشر شده این قطعه یکی از بهترین و پخته‌ترین‌‌ها است. در رویکردش به آهنگسازی به جایی رسیده که در انتهای قطعه مسیری که برای خط ملودی‌ها تعریف کرده همه به سرانجام رسیده‌اند. در تجربیات جز-فیوژن جریانی که حمزه یگانه یکی از سرآمدهاست معمولا به دلیل ساختار بازی که پیشینه موسیقی جز در اختیار آهنگساز می‌گذارد، تکلیف مسیر اصلی قطعه مشخص نمی‌شود و از جایی که آغاز شده در جای دیگری به انتها می‌رسید. در واقع قدرت بداهه و تکنیک نوازندگان کاربلد این جریان باعث شده که کمتر قطعه‌ای با ساختار مسنجم و مستحکمی از آنها بشنویم. اما کاری که حمزه در این پروژه شخصی انجام داده، به سامان رساندن ساختمان اصلی ملودی معطوف به الفبایی است که از ابتدای کار تعریف کرده است. در نهایت اینکه حمزه یگانه بالاخره از ترومپت نوازی خودش رونمایی کرد.
موسیقی و ویدئو قطعه The Frozen Winds Of Music ، تازه‌ترین اثر حمزه یگانه را ببینیم و بشنویم.

[button color=”red” size=”small” link=”http://beeptunes.com/album/306107434″ icon=”” target=”true”]آلبوم کاهگل که امسال از این هنرمند منتشر شد[/button]

در ادامه بخوانید