بوباکار ترائوره صدای موسیقی کشور مالی

بوباکار ترائوره برای مردمش در حکمِ جانی کَش و الویس پریسلی و جیمز براون و چاک بِری بود. او تبدیل شده بود به نمادی از استقلالِ کشورِ نوظهورِ مالی. اما مشکلات اقتصادی و بی‌پولی از موسیقی دورش کرد

سامان
سامان
Boubacar Traoré بوباکار ترائوره موسیقی جهان موسیقی مالی

« بوباکار ترائوره »(Boubacar Traoré) ، در کشورِ «مالی» یک سوپراستار است. در دهه شصت که معروف شده بود، به‌لقبِ کودکی‌اش «کارکار» می‌شناختندش. وقتی بچه بود در بازیِ فوتبال، او را «کاری کاری» به‌معنیِ کسی که خیلی دریبل می‌زند صدا می‌کردند و همین اسم برایش باقی ماند.‌ مردم صبح به‌شوق شنیدن صدایش از رادیو، بیدار می‌شدند و عصر در کلاب با موسیقی‌اش می‌رقصیدند. بوباکار ترائوره برای مردمش در حکمِ جانی کَش و الویس پریسلی و جیمز براون و چاک بِری بود. او تبدیل شده بود به نمادی از استقلالِ کشورِ نوظهورِ مالی. اما مشکلات اقتصادی و بی‌پولی از موسیقی دورش کرد و مجبور شد تا به‌کارهای دیگر بپردازد. تا اینکه در سال 1987 در تلوزیون ظاهر شد و کل کشور را غافل‌گیر کرد.

ترائوره با سبکِ خاص خودش، بلوز آمریکایی را با موسیقی عرب و گام‌های پنتاتونیکِ مربوط به محدودۀ شرق آفریقا می‌آمیزد. موسیقیِ بلوزی که بوباکار ترائوره می‌خواند و می‌نوازد خارج از چهارچوب سبکیِ مرسوم قرار می‌گیرد و نوعی از حس است که ریشه در فرهنگ و تاریخچۀ این موزیسین دارد.

بوباکار هنرمندی‌ست که بر کلِ یک نسل تاثیر گذاشته و صدای امیدها و ترس‌های یک ملت بوده. او با موسیقی‌اش داستان‌سرایی می‌کند و آهنگ‌هایش با زندگی روزمرۀ مردمش هم‌خوان است و پنجره‌هایی به سوی عشق و محبت باز می‌کند.

سال 2005 مستندی به‌اسم «برایت خواهم خواند» ساخته شد که زندگی بوباکار را به‌تصویر کشیده است. این مستند را می توانید از لینک زیر مشاهده کنید.

برای شنیدن و خواندن از موسیقی بقیه کشورها از لینک زیر استفاده کنید.

در ادامه بخوانید