بهرام و پیماندگار | «گوشت» بعد از سه سال

محمد جواد برزگر
بهرام نورایی پیماندگار گوشت

به عقیده نگارنده که روزگاری نسبت به رپ دیدگاهی منفی داشته و سپس زمانی به نیت تجربه کردن این سبک از موسیقی، شروع به پیگیری فعالیت‌های هنرمندانِ رپ کرده؛ رپ همانند سبک‌های دیگر از لحاظ فنی آثار خوب و بد زیاد دارد، اثر تجاری و فاخر دارد و هرکدام هوادار خود را. به علت کلام محور بودن، زبان فارسی با آرایه‌های مختلف، ابزار مناسبی در دست هنرمندانش قرار داده، لذا میتوان اشعاری تاثیرگذار را شنید زیرا که شاعر آن (که معمولا خودِ رپر حرف‌هایش را در قالب شعر بیان می‌کند.) علاوه بر داشتن ابزار کلام، بیت و فلو را نیز در اختیار دارد.

در این گشت و گذارِ دوساله‌ای که داشتم یکی از هنرمندانی که توجه من را به خودش جلب کرد بهرام با آلبوم «اشتباه خوب» بود. آلبوم با همکاری مهدیار ساخته شده و همۀ قطعات همانند تکه‌های پازل به هم وصل هستند که با آهنگسازی مهدیار، دلیوری و فلوی خوب و اشعار تاثیرگذار بهرام، قطعاتی شنیدنی را خلق کرده. تک‌آهنگ «گوشت» بعد از سکوتی تقریبا سه ساله منتشر شده. در این قطعۀ جدید، بهرام (+) با آهنگ‌سازی کمتر شناخته‌شده به اسم «پیماندگار» همکاری کرده. دو نقطه‌قوتِ اصلی این تک‌آهنگ، فلوی بهرام و دیگری بیت متفاوت و مدرن پیماندگار است. به گفتۀ خود پیماندگار در کارهایش بالانسی دقیق بین electronic و abstract hiphop اتفاق می‌افتد که پس از شنیدن قطعات دیگرش، با او هم‌عقیده می‌شویم.
فارغ از بحث فنی این قطعه، بخش احساسی آهنگ برای من در این لحظه بسیار ملموس است. موسیقی رپ با کلام گره خورده و همدلی من در این مقطع زمانی با «گوشت» شاید اتفاقی باشد. این آهنگ اردیبهشت 98 منتشر شد و حالا بعد از چند ماه و متناسب با حال‌وهوای این روزهایم وقتی می‌شنومش به آن وصل می‌شوم.

«گوشت» از زبان انسانی برآمده که روزهای سختی را همراه با افسردگی و خمودگی سپری کرده. بهرام در نقطه‌ای، از این فضا بیرون آمده و داستانِ فراز و فرود زندگی را با کلامی نافذ و تشبیهاتی هنرمندانه روایت می‌کند.

بهرام نورایی
در ادامه بخوانید