الکساندر پتروف ، انیماتور امپرسیونیست روس

اکبر
اکبر
الکساندر پتروف انیماتور روس انیمیشن کوتاه روسی پری دریایی

انيميشن The Mermaid اثرى از انيماتور روس الکساندر پتروف (Alexander Petrov) میباشد كه از لحاظ فرم، بسيار قابل توجه و پيچيده است. اثرى كه از نظر صداگذارى و استفاده به موقع از تناژهاى مختلف صدا نیز تامل برانگيز است.
پتروف روشى جادويى براى انيميت كردن به كار ميبرد؛ او با فشردن رنگ روغن بر روى صفحه‌هاىِ شيشه‌اى و نقاشى با انگشتان دست و البته قلم‌مو در مواردى خاص، هنر خود را به رخ می‌كشد. كارى بس دشوار! در اين روش براى ايجاد يك تصوير، در بازه زمانى يك تا دو دقيقه از فضاى مورد نظر ، تا هزار بار عكاسی می‌شود.
آثار الکساندر پتروف همگى داراى عمق و حجم بالايى از تصاويرِ به هم پيوسته هستند و هر تصوير جديد با اصلاح تصويرِ قبلى ايجاد می‌گردد. او براى ايجاد عمق، تصاوير مورد نظر را روى شيشه‌ها كشيده و آنها را روى هم قرار می‌دهد. استفاده از اين تكنيك براى بسيارى از انيماتورها غیر قابل تصور است!
او در عين اينكه از لحاظ فنى بی‌نظير عمل می‌كند، در قصه گويىِ خود از معنا و مفهوم غافل نمی‌شود.
انيميشن «پرى دريایی» بسيار سمبليست و نمادگراست که در پيامى ؛ دعوت به ميانه روى می‌كند. داستانى است از جدال میان نيروهايى لذت‌جو كه در نهاد افراد ريشه دارند و دستورات اخلاقى و گاهى سختگيرانه كه از فراخود(سوپر ايگو) به افراد ابلاغ می‌شوند.
داستانى در داستانى ديگر، با استفاده به موقع از فلش بك و ورود به خاطرات راهب پيرى كه نيروهاى سركش خود را به بند كشيده است و همزمان داستان جوانى كه مجذوب پرى دريايى شده و در خطر غرق شدن در دنياى ناهشيارى است(استفاده سمبليك از رودخانه و در واقع آب، به عنوان ذهن ناهشيار).
راهب پير در خواب رویايى ميبيند و از طوفانى كه در راه هست با خبر می‌شود ! او می‌بيند كه بره‌اى(عيسى) از دست زنى(مريم) به او سپرده می‌شود ولى دستان او را به خون آغشته می‌كند !
او به دنبال راهب جوان مي رود و وارد طوفانى می‌شود كه پرى دريايى به پا كرده است ! نتيجه نبردِ بين نيروهاى نهاد و فراخود در نماى پايانى به تصوير كشيده ميشود ؛ راهب پير و پرى دريايى جان باخته‌اند و مرد جوان در حال ساخت خانه‌اى جديد ميانِ رودخانه و دِير به تصویر کشیده می‌شود.
پ.ن: پری دریایی یک موجود افسانه ای است که در فرهنگهاى مختلف جهان از آن یاد شده و در داستانهاى زیادی از این موجود افسانه اى استفاده شده است! در برخى از افسانه ها آمده که پری دریایی قادر به برآورده کردن آرزوهای انسان و قادر به پیشگویی است. گاهى عاشق انسان‌ها هم می شود و بعضى از آنها را كه مجذوبشان شده با خود به قعر دريا می‌برد!
اروپایی‌ها بر این باورند که پريان بسیار مهربانند اما به طور معمول به شکل پلید به تصویر کشیده شده اند و حتى هدیه های آنها به انسان، شوم و بد یمن توصیف شده است و اگر آزرده خاطر شوند دریا را طوفانی ميكنند!

[button color=”red” size=”small” link=”https://en.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Petrov_(animator)” icon=”” target=”false”]ویکی پدیای پتروف[/button]

در ادامه بخوانید