از معابد هندو در شرق تا سالن‌های آرایش در غرب

شمیم
شمیم
دو پرتره از اعضای یک خانواده، یکی از عکس‌ها متعلق به پیش از تراشیدن موهایشان و دیگری مربوط به بعد از تراشیدن. اعضای این خانواده موهایشان را در تیرامالا تیراپاتی دواستانام یکی از معابد هندو از ته تراشیده‌اند و موهای خود را به خدای (الهۀ) ونکاتسوارا تقدیم کرده‌اند.

مجموعه عکس: دیاتر تلمانس | انتخاب و ترجمه: شمیم شاهمردانی

بر پایۀ رسم و سنتی کهن و آیینی، پیروان آیین هندو حداقل یکبار در طول زندگی، موهایشان را در یکی از معابد هندو از ته می‌تراشند. تجارت جهانی موی انسان که مبدا آن معبدی متعلق به پیروان آیین هندو در جنوب هند و مقصدش، مجلل‌ترین سالن‌های آرایشی در جهان غرب است.

در معبد تیرامالا تیراپاتی دواستانام (Tirumala Tirupati Devasthanam) زائران از سراسر هند می‌آیند تا موهای خود را به پیشگاه الهه (خدای) ونکاتسوارا (Venkateswara) تقدیم کنند. تیمی مرکب از 650 آرایشگر هر روز، به طور تمام وقت مشغول بکار هستند تا سر و صورت بیش از 25 هزار زائر را اصلاح کنند، مراسمی که روزانه حاصل آن حدود یک تن موی انسانی است. سال گذشته معبد از محل فروش مو، درآمدی بالغ بر 5.6 میلیون دلار درآمد داشته، مبلغی که تیراکالا تیراپاتی را به یکی از ثروتمندترین نهادهای مذهبی در سراسر کشور هند تبدیل می‌کند. بخشی از این محصول به چین فرستاده می‌شود تا از آن برای تولید کلاه‌گیس استفاده شود و بخشی از آن به اروپا صادر می‌شود تا در صنعت تولید اکستنشن مو مصرف شود. در کارخانۀ Great Lenghts  در نزدیکی رُم، ایتالیا، ابتدا موها را بی‌رنگ می‌کنند و بعد به شش رنگ مختلف رنگ‌آمیزی می‌کنند تا موها برای فروش به عنوان فرآورده‌ای لوکس در اختصاصی‌ترین سالن‌های آرایش در اروپا و آمریکا، آماده شوند.

  دو پرتره از یک زن قبل و بعد از اکستنشن کردن موهایش در سالنی آرایشی در غرب. هزینۀ این‌کار می‌تواند برای یک  دستۀ کامل مو تا حدود 1500 یورو باشد.

خانواده‌ای از ایالت تامیل نادو که موهای خود را در معبد تیرامالا تیراپاتی دواستانام تراشیده‌اند. زائران در معبد تشویق و ترغیب می‌شوند که موهایشان را به الهه (خدای) ونکاتسوارا تقدیم کنند. این خانواده همه ساله از سال 1972 به معبد آمده‌اند. الهۀ ونکاتسوارا، خدا و الهۀ خانوادگی آنهاست. از محل فروش موی  زائران، معبد تیرامالا سالیانه کسب درآمد هنگفتی دارد. سال گذشته سود حاصل از فروش، چیزی در حدود 5.6 میلیون دلار بوده که بیشتر این محصول در نهایت به عنوان اکستنشن در غرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معابد هندو

کارخانۀ گروه گوپتا (Gupta Enterprises)، در این کارخانه، دسته‌های موی انسانی فراوری می‌شوند. این دسته‌های مو از معابد هندوها خریداری شده و یا بصورت خانه‌به‌خانه جمع‌آوری می‌شوند. دسته‌های مو در کارخانۀ گوپتا ابتدا شسته شده و سپس بر اساس رنگ و طول طبقه‌بندی می‌شوند. بعد از دسته‌بندی موها، این دسته‌ها به چین صادر می‌شوند تا از آن‌ها برای تولید کلاه‌گیس استفاده شود و یا به کشورهای غربی ارسال می‌شوند تا از آنها، اکستنشن مو ساخته شود.

بینانگذار Great Lenghts و دخترش سوار بر هلیکوپتر اختصاصی‌شان. شرکت Great Lenghts، اکستنشن مو را از موهای انسانی می‌سازد.
در ادامه بخوانید