سه شنبه , ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
صفحه اصلی » اختصاصی اورسی » آلبوم بالانس – دومین پروژۀ گروه اتاق و بامداد افشار

آلبوم بالانس – دومین پروژۀ گروه اتاق و بامداد افشار

آلبوم «بالانس» دومین آلبوم گروه اتاق بعد از پروژۀ موفق «شهر-بازی» ست. «بالانس» این‌بار با دیدگاهی جهان‌شمول‌ و وسیع‌تر (نسبت به شهر-بازی)  و  با تمرکز بر مفاهیمی مثل زندگی مدرن و تنهایی شکل گرفته است. جدا از این مورد، نوآوری‌هایی از لحاظ فرم نیز در «بالانس» اتفاق میافتد. بامداد افشار به همراه اعضای گروه اتاق در این آلبوم هم به ابتکارات زیادی برای تولید موسیقی دست زده‌ است. به غیر از سازهای ابداعیِ گروه، در این آلبوم ربات‌ها با الهام از داستان‌‌های «ایزاک آسیموف» نقش پررنگی را بازی می‌کنند. از نواختن موسیقی تا رقصیدن. طعنه‌ای به زندگی بشر و فاصله گرفتن از اصل خود و شبیه شدن آنها به یک ربات.
اورسی در همکاری با گروه اتاق این آلبوم را بصورت تدریجی و آهنگ به آهنگ در هفته‌های پیشرو منتشر خواهد کرد.

یادداشت کامل ارژنگ آقاجری بر موزیک‌ویدئوی قطعه‌ی روتنبرگ ۰۳٫۰۱٫۰۹ را بخوانید.

قطعه‌ی «همجواری» | Proximity

 

۰۴- دانلود قطعه «کورچهرگی»

یادداشت امین یگانه درباره‌ی آهنگ کورچهرگی

این آهنگ را در قبرستان گوش نکنید. در نمایی از بالا که صاف نشانه گرفته است انبوه سنگ قبرهایی که ردیف شده‌اند پیش هم: محمد پیش علی. امین کنار سامان. نازنین پیش سهیلا. سروین در کنار اشکان. همه با سنگ‌های مشکی یک اندازه، یک رنگ و حتی قیافه‌هایی که یک استاد حکاک ناشی، حکاکی کرده است: یک شکل. این آهنگ را آن‌جا گوش نکنید. این آهنگ را در صف حراجی‌ برندهای خفن و گران گوش بکنید. جایی که یکی یکی می‌رویم سمت رگال. من پشت تو. تو پشت طناز. حسین پشت فرخ. علی پشت صنم. آن جا روی رگال، لباس زیر، شلوار، پیراهن، کیف، کت تکی، مجلسی و اسپرت آویزان نشده است. آن‌جا چیزی آویزان شده است به نام چهره. یک شکل، یک جور و حتی تک سایز. وقتی در صف ایستاده‌ایم این آهنگ را گوش کنیم. یا بهتر بگوییم؛ این آهنگ من را آن‌جا می‌برد. جایی که داردم چهره‌ام را پرو می‌کنم. بدنم را در برابر آینه، چپ و راست می‌کنم. شاید کمی هم کمرم را می‌چرخانم. از تمام رخ به نیم رخ، و حالا بر می‌گردم به سه رخ، آیا این چهره به من می‌آید. در آن اتاق پرو من تنها هستم. از که دارم سوال می‌کنم؟ خودم. من از خودم سوال می‌کنم این چهره‌ی تازه به خودم می‌آید یا نه، و خودم برای لحظات محدودی ابژه می‌شوم و یک چیزی در درون من، فکر می‌کند حالا خودش را با دیگران مقایسه می‌کند. دیگرانی که همه، دارند از یک چهره فروش، چهره می‌خرند و یکی یکی وقتی وارد اتاق پرو می‌شوند، شبیه هم‌دیگر می‌شوند. یک به یک از دست می‌روند. آهنگ کورچهرگی درباره‌ی تراژدی هم‌شکلی است. در دنیایی که می‌پنداریم هر کس به «دیگری» احترام می‌گذارد، هم‌شکلی به تک‌تک‌مان تجاوز کرده است. از بیخ و بن مفهوم دیگری را به محاق رفته است و همه‌ی ما یک نفریم. یک نفر تنها، بی‌چاره، از هم گسیخته که هر تکه‌ دارد پتک می‌زند به تکه‌ی خویش. ما حتی صدای یک شکل هستیم.

در این آهنگ، خوانندۀ جدیدی به گروه اتاق اضافه شده. نیوشا قربانی در کورچهرگی، اصغر پیران را همراهی کرده. عقیل حسینیان هم با استفاده از تکنیک استاپ‌موشن، ویدیوی متفاوتی را برای آهنگ ساخته است.

۰۳- دانلود قطعه «مرده‌ها خودخواهند» ویدیوی «مرده‌ها خودخواهند» و یادداشت ارژنگ آقاجری

در قطعه‌ی «مُرده‌ها خودخواه‌اند» از گروه اتاق، سطرهای ابتدایی شعری از گنزالس را می‌شنویم به نام «طعنه‌ به مردگان» که یکی از اشعاری‌ است که گنزالس با مضامین مُراوده با مردگان نوشته است. سطر طلاییِ شعر گنزالس،‌ آخرین جمله‌ای است که در قطعه‌ی جدید گروه اتاق می‌شنویم: «بدترین چیز مُرده‌ها این است/ مُرده‌ها را نمی‌توان کشت» این سطر طنزآمیزی از شعر گنزالس است که در بطن خود حاوی پیامی دقیق و مهم است، اما در موزیک-ویدئوی گروه اتاق با نشانه‌هایی از جهان اساطیری و روایات مذهبی تلفیق و همراه شده و به ساحت تصویر و اجرا رسیده است. استعاره‌‌ای که شعر این اثر از دنیای مُردگان می‌سازد، تصویری معکوس است از نظم و ترتیب طبیعی جهان؛ آن‌چه که در عصر حاضر، جهان آشفته‌ی آن است. جهانی که از داد و دهش بی‌بهره مانده و در زهدان تاریک‌اش، رب‌النوع آفرینش و زایش گویی عقیم شده است. جهان در دست ماشین‌ها و ربات‌هاست و قهرمانان همگی مرده‌اند. مُرده‌هایی خودخواه، که وامی‌دارندمان تنها گریه کنیم.

۰۲- دانلود قطعه «پارِتو» 

یادداشت سامان کرم پور برای آهنگ «پارِتو»

ایدۀ اولیه آهنگ جدید گروه «اتاق» از قانون Pareto شکل گرفته. اصلی که می‌گوید ۸۰ درصد رخدادها از ۲۰ درصد دلایل به وجود می‌آید. شبیه به اَلاکلنگی می‌ماند که در آن کودکی ۲۰ کیلویی، آدمی ۸۰ کیلوگرمی را به هوا پرتاب می‌کند. ولی ترانه و موسیقی بر این ایده پافشاری نمی‌کند. فضای کلی آهنگ با محوریت شعری از دوران بچگی شکل می‌گیرد و صدای ساز کالیمبا هم این حس را تشدید می‌کند. اما انگار با بزرگ شدن‌مان، همه چیز دچار اعوجاج شده است. در طول «پارِتو» شعرها تحریف و صداها دیستورت می‌شوند و حس‌های موجود در موسیقی به تدریج محو می‌گردند. انگار زندگی زمین بازی‌یی باشد که از هر طرف به هزارتویی ختم شود و تا ابد در آن حبس باشیم. زمین بازی متروکه‌ای که روزی پر از صدا و رنگ بوده.
01- دانلود آهنگ «خلا» 01- دانلود آهنگ «شروع»

یادداشت محمد خلیلیان برای آهنگ خلا

پرفورمنس شهر- بازی مجموعه تصاویر بریده‌بریده‌ای از شهر بود و آلبومش نمونه‌ی صوتی آن تصاویر. قطعه‌ی تازه‌ی گروه اتاق، خلأ، ادامه‌ی همان مسیر تکاملی است؛ قطعه‌ای که در آن تمام ویژگی‌های خاص گروه اتاق بی‌هیچ دست‌خوردگی سر جایشان هستند: شعر فرم شکسته دارد و معناگریز است. موسیقی در جایی میانه‌ی موسیقی الکترونیک و سایکدلیک‌راک چرخ می‌زند. با اینکه در تولید صداها از نوآوری‌های زیادی بهره برده شده، اما آهنگِ نهایی، به خصوص از منظر ریتمیک، مثل گذشته بی‌آلایش است. آن‌چه اندکی این قطعه را از قطعات آلبوم شهر- بازی متمایز می‌کند، آهنگ‌سازیِ سروشکل‌دارتر و گرایش بیشتر به تجربه‌ی صداهای نُوتر است. اصواتی که به‌شدت حس تعلیق و بی‌ثباتی را القا می‌کنند. البته این ویژگی‌ها در آلبوم قبلی هم کم‌و‌بیش وجود داشت و در این قطعه فقط تأکید بیشتری بر آن‌ها گذاشته شده است. خلأ نیز مثل تک‌تک قطعات آلبوم قبلی شبیه به بریده‌ای از یک پالت واحد است. این پالت در روزهای آینده قطعه به قطعه منتشر خواهد شد.

قطعه «خلا»
اثرِ بامداد افشار
آواز: اصغر پیران
تنظیمِ گروه اتاق
شعر: قطعه اول از اشعار «دائو دِجینگ» ترجمه هرمز ریاحی |بهزاد برکت.
قطعه دوم از بهمن بختیاری با نگاه به شعرِ «آسمان» ویساوا شیمبورسکا

نوازندگان:
اجرای هارپسیکوردِ میدی(MIDI)توسّط دستِ ربات
اجرای درام توسّط رباتِ سِروُ موتور (servo)
گیتار باس: پویا شمالی
گیتار الکتریک: کیارش بختیاری
پیانو توی(piano toy): امید سعیدی
شروتی باکس(Shruti box): بامداد افشار
همخوان های خردسال: عرشیا عرفانی، مانلی مرادی، سارینا محمدی پور
سرپرست همخوان ها: نیوشا قربانی

ساخت رباتِ درام:علی کلانتری
ساخت رباتِ دست: محمد سپاهی
ساخت پیانو میدی برای رباتِ دست: علی کج باف

ضبط موسیقی: مازیار باباشی، استودیو صبا میکس و مسترینگ: کاوه عابدین

ساخت تیزر: مریم سَرجه پیما
انیمیشن: تایسون ایبل(tyson Ibele)
فیلمبردار: حسین توقیری
تدوین: مهران دوستی
ممنون از حضورِ یگانه کشاورزی، آویسا سنائی، مهنا پیراسته، افرا بهره مند، دیانا اجلال.

قطعۀ «پارِتو»

آواز: اصغر پیران
تنظیم: گروه اتاق
ترانه: بهمن بختیاری
میکس و مسترینگ: کاوه عابدین، استودیو صبا
.
نوازندگان:
نی انبان: امید سعیدی
کالیمبا:بامداد افشار، نیوشا قربانی
گیتار باس: پویا شمالی
سازهای الکترونیک: کیارش بختیاری
سمپل از قطعه Sink Then Drift
صدای بچه ها: مِلینا و مُبینا محمدی،عرشیا عرفانی،سارینا نوربخش
.
ساخت تیزر: مریم سَرجه پیما
فیلمبردار: حسین توقیری
تدوین: کسری کمائی
با بازی: نفس و نیاز بازرگانی
با تشکر از سعید حدادی،مهران دوستی، هادی ا‌نارکی و پلاتو صحنه آبی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *