کشتی « جالبوت » از معبد هندوها حرکت کرد

سامان
سامان
آلبوم گروه جالبوت رولت روسی تو اتندی

بعد از چند سال فعالیت، دیشب آلبوم اول گروه جالبوت رونمایی شد. محمدعلی ذاکری و گروهش برای انتشار آلبوم راه طولانی‌ای را آمده‌اند و معبد هندوها (+) در بندرعباس نقطه شروع حرکت‌شان شد. انتخاب مکان رونمایی هم انگار مفهومی در دل خود داشت. مکانی تاریخی که نماد ورود فرهنگ‌ها به هرمزگان از دریاست و جایی بوده که ابراهیم منصفی به عنوان هنرمندی تاثیرگذار، کودکی‌اش را گذرانده. آلبومِ «جالبوت» از این  جنس ارجاعات کم ندارد. سراغ شعرهای علی‌خان حبیب‌زاده، رامی و نیما می‌رود و دریا با تمام حال و احوالش در سراسر آلبوم موج می‌زند.

آلبوم با وجود پایبندی بر فرهنگ بومی، بر اساس تفکری جدید شکل گرفته. از ترانه‌سرایی شاعران جوان مثل محمود طلوعی گرفته تا جنس موسیقی. موسیقی جالبوت بر پایه ریتم و کلام پیش می‌رود و دغدغه‌هایی اجتماعی و اخلاقی را بیان می‌کند که به اقلیم و فرهنگ جنوب محدود نمی‌شود و از ویژگی‌های جهان‌شمول بودن برخوردار است. این ویژگی را در سبک موسیقی هم می‌بینیم. حضور حامد حمیدزاده و تجربه‌اش در گروه‌های مختلف رنگ و لعابی از موسیقی فانک به قطعات می‌دهد که با توجه به ریشه آفریقایی این سبک و تاثیر آن بر موسیقی جنوب به ترکیبی دلنشین و گیرا تبدیل شده‌است. در نهایت آلبوم تبدیل به مجموعه‌ای یکپارچه شده که حس‌وحال‌های مختلف را القا می‌کند.

گروه موسیقى جالبوت از سال نود و سه در بندر عباس شروع به فعالیت کرده‌است. « جالبوت » نوعى لنج (کشتى چوبى) بادبانى‌ست که در گذشته مورد استفادۀ دریانشینان خلیج فارس قرار می‌گرفته است.

در ادامه بخوانید