ومکس 2019 به کیهان کلهر رسید

سامان
سامان
ومکس 2019 womex کیهان کلهر کمانچه نوازی

ومکس (Womex) پروژه‌ای برای حمایت موسیقی جهان است که هر سال در یکی از کشورهای اروپایی برگزار می‌شود. جایزۀ امسال ومکس که بیست و پنجمین دورۀ خود را تجربه می‌کرد به کیهان کلهر رسید. پیش از این رامین صدیقی سال ۲۰۱۵ موفق به کسب این جایزه ‌شده‌ بود. در توضیحات وبسایت Womex در مورد علت اهدای جایزه به کیهان کلهر این‌طور نوشته شده است.

” برای تسلط و  ذوق در ساز کمانچه، برای نوآوری و همکاری بی‌وقفه در راستای خلق زبان‌های جدید در موسیقی و به خاطر رساندن سنتِ موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم در اقصی نقاط جهان.”

کمانچه، صدای کیهان کلهر است. وقتی می‌نوازد، تمام زبان‌های دنیا را از زمان‌های گذشته تا آینده‌ای دور در موسیقی خود جا می‌دهد و با مردم تمام کشورها ارتباط برقرار می‌کند. کیهان کلهر در دورۀ فعالیت حرفه‌ای خود با بهترین موزیسین‌های ایرانی کار کرده است و بر موسیقی فولک کردستان و خراسان اشراف کامل دارد.

علاوه بر موسیقی داخلی، در صحنۀ بین‌المللی نیز به خوبی شناخته شده و همکاری‌های مختلفی با موزیسین‌های مختلف داشته است. از شجاع خان گرفته تا یویوما، کوارتت کرونوس (برندۀ Womex 2018)، اردال ارزنجان، بروکلین رایدر، تریو رامبرانت و… . مشارکت‌های موسیقاییِ کلهر پرشمار و بسیار متنوع است و نتیجۀ آن‌ها نیز در سطح جهانی از کیفیت بالایی برخوردار بوده است.

صحبت‌های کیهان کلهر بعد از دریافت جایزه ومکس

دریافتِ جایزۀ بهترین هنرمندِ ومکس برای من بسیار پرمعنی‌ست. این جایزه به رسمیت شناختنِ فرهنگِ غنی وطنم، ایران است و نشان می‌دهد که هنر ایرانی سن‌وسال نمی‌شناسد و در سراسر جهان شکوفا و محبوب است. وقتی که نیروها در جهان پدید می‌آیند و به سمت تفرقه‌افکنی، ایجاد مرز و نابردباری می‌روند، موسیقی ما را در کنار هم جمع می‌کند و انسان بودن را یادآور می‌شود. به عنوان یک شهروند جهان، از این جایزه و قرار گرفتن در کنار هنرمندانی که موسیقی‌شان وحدت می‌بخشد، مفتخرم.

Receiving the WOMEX Artist Award means so much to me. The award is recognition of the rich culture of my homeland Iran and an ageless Persian art that thrives and is beloved throughout the world. As forces arise across the globe and push for divisiveness, borders and intolerance, music brings us together and reminds us of our common humanity. As a citizen of the world, I am humbled by this recognition and stand with artists whose music fosters unity.

ومکس 2019 womex کیهان کلهر کمانچه نوازی
در ادامه بخوانید