مصائب ژاندارک ساخته – کارل تئودور درایر

سامان
سامان
مصائب ژاندارک

The Passion Of Joan Of Arc ( مصائب ژاندارک )

فیلم صامت فرانسوی مصائب ژاندارک ( La Passion de Jeanne d’Arc ) به کارگردانی کارل تئودور درایر (Carl Theodor Dreyer ) در سال 1928 بر اساس زندگی زنی جنگ‌جو به نام ژاندارک منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به آنتونن آرتو و میشل سیمون اشاره کرد. ژاندارک که به قدیسه بودن از او یاد گشته، در جنگ صد ساله فرانسه و انگستان به اسارت گرفته می‌شود. در این پلان ، بعد از تراشیده شدن سرش و حس خیانت به خدا، اعترافی که برای نجات دادن جانش کرده بود را پس می‌گیرد تا او را در آتش بسوزانند. سال 1928 به خاطر فشار اسقف‌های اعظم فرانسه این فیلم با سانسور بسیار اکران شد و فیلم کامل تا سال 1981 که نسخه‌ای سانسور نشده از این فیلم در بیمارستانی روانی در نروژ یافته شد، در دسترس نبود.
در اکران فیلم مصائب ژاندارک ارکستری در سالن، موسیقی فیلم را به صورت زنده اجرا می‌کرده و به همین دلیل دو پارتیتور مختلف مربوط به اکران پاریس و کپنهاگ وجود داشته که پارتیتور اجرای پاریس ، ساخته Leo Pouget و Victor Alix ، هنوز باقی مانده است.
بسیاری از منتقدان بر این باور هستند که بازی خیره‌کننده نقش ژاندارک ( Renée Jeanne Falconetti ) ناشی از رفتار ظالمانه کارگردان فیلم ، تئودور درایر با این بازیگر است . برای مثال در همین پلان تراشیدن موی سر ژاندارک بازیگر از این‌که مویش واقعاً در ضبط صحنه فیلم تراشیده می‌شود اطلاعی نداشته است و همین فرو ریختن احساسی بازیگر باعث شده پلان تا این حد تاثیرگذار باشد. رنه ژان فالکونتی تا قبل از بازی در مصائب ژاندارک بازیگری آماتور بود و به غیر از یک فیلم دیگر و تعدادی نمایش کمدی فعالیت دیگری نکرد و در خلال جنگ جهانی اول از فرانسه به سوئیس و بعد از آن به آرژانتین مهاجرت کرد و سال‌های آخر زندگی‌اش از بیماری روانی رنج می‌برد و در سال 1946 اقدام به خودکشی نمود.

در ادامه بخوانید