محمد احمدیان – مرثیه خوانی که خاموش ماند

مجله فرهنگی اورسی
محمد احمدیان

از گذشته های دور، موسیقی سنتی ما با نغمه های زیبا به صورت آواز و مرثیه نسل به نسل توسط اشخاص مختلف منتقل شده و در قرن حاضر توسط افراد هنرمند به صورت ردیف موسیقی تکمیل شده. اما از نغمه های مذهبی کمتر یاد می شود. استاد محمد احمدیان خواننده اشعار مذهبی در رادیو قبل از انقلاب بود.او با تسلط به ردیف های موسیقی و بکار بردن آنها در اجراهایش همانند سید جواد ذبیحی معروف شد.
نوحه های دلنشین احمدیان بیش از کارهای دیگرش مورد پسند مردم بود.نوحه هایی که با کمک لحن آوازی اجرا مینمود. عباس جعفری نویسنده وبلاگ موسیقی سنتی ایران محمد احمدیان را اینگونه معرفی می کند:
از خوانندگان آن زمان بوده و با مرحوم تاج و بنان هم دوره و آشنا بوده اند و بسیار صدای قوی وبالایی داشته اند. استاد احمدیان در اوایل کودکی تا نوجوانی تمامی ردیف موسیقی را از پدرشان و همچنین بواسطه هوش و علاقه شان یاد ميگیرند و در سال 1338 به دعوت آقای مجید وفادار به رادیو دعوت میشوند که از همان ابتدا با اشعار مذهبی کارشون را شروع و تا سال 1357 ادامه داده اند و با مرحوم ذبیحی بسیار کار مشترک در رادیو اجرا کردند و همچنین در ادامه کار بعنوان مداح تراز اول مملکت در آن زمان بودند که متاسفانه بعد از انقلاب دیگر فراموش شدند و نغمه های زیبای ایشان دیگر به گوش نرسید جز چند نوار در قالب نوحه که انصافا گنجینه ای بسیار زیبا از نواهای مذهبی قدیم است.
اثر «نوجوان اکبر من» ابتدا در سال ۱۳۴۲ توسط جواد بدیع زاده ساخته و روی صفحه ی گرامافون منتشر شد که مورد علاقه بسیاری از نوحه خوانان قرار گرفت و در اکثر شهرهای ایران توسط آن ها اجرا شد. در ادامه می‌توانید به این مرثیه زیبا را صدای استاد محمد احمدیان دریافت نمایید.
 
[button color=”red” size=”medium” link=”http://download.owrsi.com/music/MohammadAhmadian-Nojavan-Akbare-Man.mp3″ icon=”” target=”false”]دانلود- نوجوان اکبر من[/button]

در ادامه بخوانید