ماهان فرزاد و تلفیق منحصر به خودش

سامان
سامان
ماهان فرزاد mahan farzad

[author title=”آخرین اثر ماهان فرزاد به نام Sortileges” image=”http://”]در موسیقی متن فیلمهای مذهبی، عرفانی یا حماسی، معمولا آواز هایی از همون منطقه ی مورد نظر فیلم رو انتخاب میکنن و نهایتا ساز های زهی و ارکستر همراهیش میکنن. آین آواز میتونه هر آوازی، حتی آواز سنتی ایرانیِ ما هم باشه. اگه آواز رو به چشم یک سولو و یک ملودی ببینیم، میبینیم که میشه با اون تک آواز خیلی کارهای دیگه کرد و بهش بُعد داد. طوری که هر آهنگساز میتونه معنی خاص خودش و حس مستقل خودش رو به همون آواز ببخشه. همیشه این حالت عرفانی و روحانی فیلمهای حماسی برام خاص بود. اما کمتر در موسیقی متن فیلمهای ایرانی این اتفاق رو میدیدیم. هم به سبب تجربه ی کمتر سینمای ایران در این سبک فیلم ها، و همچنین باب نبودن این نوع برخورد با ملودی هایی که رنگ و بوی روحانی یا مذهبی دارند. من هم در این آهنگ با سازم معنی دلخواهم رو با توجه به جنس صدا و حس و لحن خواننده و زبانش که عربیه، تصور و اضافه کردم. صدای تک خوانِ این آهنگ از “غالیه بن علی” و کلماتش از شاعر “علی الجارم” است.[/author]

پیش تر از این هنرمند آهنگی به نام ” باز به نام خدا، خون کسی شد روا ” در مجله اورسی منتشر شده بود. ماهان فرزاد در ساخت این آهنگ از صدای مراسم نوحه خوانی هیئت بعثت یزد بدون موضع به خود نوحه و مضمون آن و صرفا به خاطر استفاده از دستگاه های ایرانی در این نوحه، استفاده کرده. غم و اعتراض نوحه و مرثیه به درازای تاریخ است و همین فضای اعتراضی متن نوحه با موسیقی راک همراه شده و سازهایی مثل درامز ، گیتار ، بیس و المان‌های راک مثل سولو و پاساژ و غیره در آن وجود دارد. در این آهنگ سولوهای گیتار الکتریک، پنتاتونیک و بلوز نیستند و لهجه‌ای ایرانی دارند. جنس صدای گیتار و سایر فضاسازی‌ها شرقی‌اند و زیرصدا و بک‌گراند آکوردهای گیتار با شیوه نواختن جنوبی حمایت میشوند و در نهایت همین ترکیبات، نتیجه‌ای نو و همسو داشته است.


[author title=”Mahan Farzad – Eastern Arnalds” image=”http://localhost/wordpress/wp-content/uploads/2016/02/eastern-Arnalds.jpg”]ماهان فرزاد بداهه کمانچه کیهان کلهر رو با موزیک Near Light اولافور آرنالدز میکس کرده. در طول آهنگ، مناجات سید جواد ذبیحی و صدای علیرضا قربانی و همایون شجریان رو می شنویم. ریمیکس به گوش اولافور آرنالدز رسیده و توی توئیترش این آهنگ رو منتشر کرده و گفته:

Woah. A strange but a surprisingly beautiful cover of Near Light-Eastern Arnalds[/author]

[button color=”red” size=”small” link=”download.owrsi.com/persiancats/mahan-farzad-eastern-arnalds.mp3″ icon=”” target=”false”]لینک دانلود آهنگ[/button]


مدتی ست که سیاوش خوشروز به همراه ماهان فرزاد گروهی دو نفره در سبک ایندی فولک را در رشت تشکیل داده اند. در لینک زیر ویدیوی اجرای آهنگ Build a Boat از سیاوش و ماهان در دسترس است.

[button color=”red” size=”small” link=”https://owrsi.com/%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3-dawn-light/” icon=”” target=”false”]Dawn Light – Build a Boat[/button]


یکی دیگر از کارهای قدیمی ماهان فرزاد مربوط به تلفیق آواز استاد شجریان و سنتور پرویز مشکاتیان (قطعه بیداد) با حال و هوای خودش است. ماهان برای بیداد آهنگی را دوباره آهنگسازی کرده است.


یکی دیگر از فعالیت هایی که ماهان فرزاد شروع کرده، پروژه ای به اسم «ماناوا» ست. اولین کار این پروژه آلترناتیو راک، به اسم «رقص درختا»، در همکاری با مجتبی اخوان ساخته شده .

در ادامه بخوانید