سپهر دانش – اجرای زندۀ آهنگ «برنگرد»

مجله فرهنگی اورسی
سپهر دانش برنگرد کوزه محسن حیدری امیر حسین ترابی پرهام پیمان پور

آلبوم گروه سپهر دانش بعد از چند سال، بالاخره در شُرُف ضبط قرار گرفته. سپهر پروژه خودش را با «سرگرم» شروع کرد و بعد از منحل شدن گروه، مدتی به صورت انفرادی کارش را ادامه داد. در آن دوره که از فضای موسیقی شیراز سرخورده شده بود به تهران رفت و توانست با تهیه‌کننده‌ای‌ هم قرارداد ببندد. ولی بعد از مدتی به خاطرِ مشکلات شخصی، به شیراز برگشت.

در آن دوره با محسن حیدری (میم کوچی +) شروع به فعالیت کرد و تدریجا گروه سپهر دانش، با همراهی محسن حیدری (گیتار الکتریک)، پرهام پیمان‌پور(گیتار بیس) امیرحسین ترابی (درامز) شکل گرفت. سپهر ترانه‌ می‌نوشت و آهنگ می‌ساخت و میم کوچی ساخته‌های او را تنظیم می‌کرد و همزمان با روند تولید آلبوم، آهنگ‌ها را همراه با گروه برای مخاطب اجرا می‌کردند.

در رویداد اول پلت‌فرم ایوان سپهر دانش به صورت انفرادی چهار آهنگ از آلبوم گروهش را اجرا کرد. در ویدیوی حاضر، آهنگِ «برنگرد» را می‌شنویم که حاصل دو سال تمرین و اتودهای مختلفِ گروهی‌ست. «کوزه» آخرین آهنگی‌ بود که سپهر در رویدادِ اول «اجرای ساعت 7» اجرا کرد. موسیقی راک ایرانی، همیشه از بابت ترانه ضعف داشته است.اما سپهر در شعرهایش به خوبی احساسات درونی را در قالب کلمات پیاده می‌کند. «کوزه» با شعری استعاری، داستان خلقت انسان را روایت می‌کند. موسیقی برای سپهر شبیه به طی کردن مسیری درونی‌ست، اتفاقی که لازم است برای هر هنرمند بیفتد. پیشرفتِ سپهر طی چند سال تمرین و اجرا، محسوس است. این روندِ صعودی چه در اجرا روی استیج و چه در وسعت خوانندگی و نفوذ کلامش در شنونده و همینطور پختگی ترانه‌ها و آهنگ‌هایش، مشهود است.

[button color=”red” size=”small” link=”https://soundcloud.com/eevan_platform/sepehr-danesh-kouzeh” icon=”” target=”true”]آهنگ کوزه را در سانکلاد پلت فرم ایوان گوش کنید[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”https://t.me/eevan_platform” icon=”” target=”true”]لینک کانال تلگرام «ایوان»[/button]

آهنگ «راه خیالی» از سپهر دانش که در اپیزود نهم پادکست اورسی استفاده شده:
شروع آهنگ «راه خیالی»، داستانی شبیه به داستان حضرت موسی‌ را تداعی می‌کند. موسی در کوه، راه خود را گم کرده بود که آتشی را از دور می‌بیند. ترانۀ این آهنگ هم از دل تجربۀ شخصیِ سپهر دانش شکل گرفته. تجربه‌ای که باعث تغییر مسیر زندگی‌اش شده.
بخش دوم ترانه به فکرها و درونیات سپهر اختصاص دارد و در آن می‌توانیم ریشۀ رنج و عامل فرسایش هنرمند را پیدا کنیم. به غیر از غم‌های درونی، در دنیای بیرون، هنر ارج و منزلت خود را از دست داده و به جای راهی برای ارتباط و انتقال مفهوم، تبدیل به کالایی برای فروش شده.
در آخرین بخش ترانه و موسیقی، دوباره به قاب کوه برمی‌گردیم. جایی که موزیسین بر دهانۀ غاری نشسته و تصویر تجربۀ خود را برای مخاطب ترسیم می‌کند و برای این خواب خیال‌آلود، پایانی مجسم می‌شود.
«راه خیالی» یکی از قطعاتِ آلبومِ «سپهر جدید» است که آهنگ‌سازی قطعات انجام شده و قرار است در آینده منتشر شود. این پروژه با ترانه‌هایی فارسی در سبک موسیقی راک، طی چند سال در شیراز شکل گرفته.
پیانو: آرمان آفرینش، صدابرداری: مهیار نفیسی، ویدیو: سینا مهدوی

در ادامه بخوانید