دگماتیسم در انیمیشن گوزن یالدار

اکبر
اکبر
فیلم کوتاه گوزن یالدار wildebeest دگماتیسم

جَزم‌باوَری یا دگماتیسم (Dogmatisme)، خشک‌اندیشی یا جزم‌گرایی عبارت است از روش اندیشه‌گری غیرانتقادی، غیرتاریخی و متافیزیکی، که بر بنیاد باورهای جزمی روایت شده، یعنی نظرات، برهان‌ها و باورها استوار است، باورهای ثابت را بمثابه حقایق همیشه همان و همه جا درست، می‌انگارد بی این که آن‌ها را در روندهای تاریخیِ شناخته شده مورد آزمون و آزمایش قرار دهد. بی این که بر بنیاد دانش‌های تازه و آموزه‎های عملی نوین به بازبینی درونمایه حقیقت آن‌ها و ارزش معرفتی شان بپردازد.
دگماتیسم – از دید فلسفی – بیانگر اندیشهٔ غیردیالکتیکی، متافیزیکی است، که بر معارف حاصله – بدون کوچکترین انتقاد – باور می‌آورد، آن‌ها را بطور کلیشه‌ای در شرایط جدید پیاده می‌کند، بدون این که خود به تحلیل و واکاوی آن‌ها بپردازد، بدون اینکه به تعمیم تئوریکی آن‌ها اقدام کند و بدین طریق به پیشرفت معرفتی راستین یاری رساند.
دگم
۱ – آن که متعصب در عقاید خود است.
۲ – در سیاست در مورد کسانی به کار میرود که بدون دلیل و پایه و اساسی روی عقاید خود پافشاری میکنند.
فرهنگ معین
در روان‌شناسی خودشیفتگی یا به انگلیسی نارسیسیسم بیانگر عشق افراطی به خود و تکیه بر خودانگاشت‌های درونی است. نارسیسیسم از ریشه لغت یونانی‌شدهٔ نارسیس (نرگس، اسطوره نارسیسیوس) گرفته شده‌است. نارسیس یا نرگس، مرد جوان خوب چهره‌ای بود که از عشق *اخو و البته ديگر الهه ها دوری کرد و برای همین محکوم به عشق ورزیدن به تصویر چهره خود در یک استخر آب گردید. نام گل نرگس برگرفته از این افسانه‌است. نارسیس وقتی به عشق خود (چهره انعکاس یافته خود) نمی‌رسد، آنقدر غمگین بر لب چشمه می‌نشیند تا تبدیل به گل می‌شود.
در روانپزشکی نیز نارسیسیسم افراطی براساس خصیصه‌های روانی و شخصیتی در عشق بیش از اندازه به خود و خودشیفتگی بی حد و حصر شناسایی می‌شود و آن را نوعی اختلال روانی می‌دانند. فروید عقیده داشت که بسیاری از خصیصه‌های خودشیفتگی با بشر به دنیا می‌آیند و او نخستین کسی بود که خودشیفتگی را با روانکاوی توضیح داد
پ.ن : اخو : مظهر پژواك ، بسیار پر حرف بود و با پرحرفی خود هرا را سرگرم می‌کرد تا زئوس به عشق بازی‌هایش بپردازد. هرا کاری کرد تا او نتواند حرف بزند و فقط انتهای کلمات دیگران را تکرار کند. عاشق جوان مغروری به نام نارکیسوس شد و چون در این راه ناکام ماند، تحلیل رفت و از او جز صدایش باقی نماند. نارکیسوس برکهٔ آبی یافت و آنقدر به انعکاس دلپذیر خود خیره شد تا مرد. .
پ.پ.ن : هرا الهه آسمانها و همسر زئوس كه خداى خدايان در اساطير يونان است .
دگماتيسم ريشه در نارسيسيسم دارد يا بالعكس ؟ !
به نظر ميرسد كه هردو بحث كاملا موازى هم هستند ؛ گوزن يالدار خود را در آب ميبيند و اين خودبينى و اصرار و پافشارى براى اثبات نظر خود او را به هلاكت ميرساند ! هر چند حق با او بود !
[button color=”green” size=”small” link=”http://birdboxstudio.com/” icon=”” target=”false”]Bird Box Studio[/button]

در ادامه بخوانید