انیمیشن کوتاه دست (Ruka)

سامان
سامان
انیمیشن کوتاه دست چکسلواکی

انیمیشن کوتاه دست آخرین و بهترین ساخته عروسک ساز و انیماتور و تصویرگرِ چکسلواکی تبار، Jiri Trnka است. آکادمی فیلم آمریکا این استاپ موشن را پنجمین فیلم انیمیشن تاریخ قلمداد کرده است و به دلیل فعالیت های ارزنده ای که این فیلم ساز در زمینه ساخت فیلم های انیمیشن انجام داده، به او لقب والت دیسنی اروپای شرقی را داده اند. این کارگردان سال 1969 در پراگ به خاطر حمله قلبی در گذشت و مراسم خاک سپاری اش به رویدادی مردمی تبدیل شد.
Ruka ( The Hand-18 mins ) – 1965
Director : Jiří Trnka
در ادبیات اروپای شرقی Ruka سرودی روحانی در رسای طغیان برای آزادی است.
در انیمیشن کوتاه دست هرلکَن هنرمندی مجسمه ساز است که برای گل هایش گلدان می سازد. دستی دستکش پوش از دنیای غیب سر می رسد و آرامش این هنرمند را مختل می کند و از او می خواهد که به جای ساختن گلدان برای او مجسمه ی دست بسازد. هرچه هرلکن از ساختن مجسمه مطابق میل او سرباز می زند، دست سعی می کند از طرق مختلف او را قانع به ساختن این مجسمه کند. دست در نهایت با حقه و فریب موفق به حبس ذهن هنرمند می شود و او را در قفسی وادار به ساخت مجسمه ای بزرگ می کند.هرلکن بعد از ساخت مجسمه از زندان می گریزد و به خانه خود باز می گردد و هنگام تلاش برای حفظ ایده و ذهن خودش جان می دهد. دست در نهایت مراسمی برای هرلکن برگزار می کند و او را جزئی از سیستم جلوه می دهد. خیلی جای تعجب نیست که این فیلم نمادین در آن زمان و با وجود قدرت حکومت کمونیستی چکسلواکی با محدودیت مواجه گردد و اجازه پخش پیدا نکند.
در حاشیه فیلم کوتاه دست خواندن این متن از اکبر ساکی مفید خواهد بود.
[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]من معتقدم يه چيزى از اون بالا مراقب ماست ، ولى متاسفانه بايد بگم اون دولته “وودو آلن” اين انيميشن كوتاه مارو ياد ٢ كتاب و يك شاهكار سينيمايى مياندازد ١ – كا.گ.ب دولتى در دولت نويسنده :”” يوگنييا آلباتس مولف با استناد به مدارك منتشر نشده كا.گ.ب كوشیده است نشان دهد به‌رغم فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، كا.گ.ب قدرت خود را از دست نداده، همچنان به فعالیت خود در دست دارازى به حريم خصوصى و دخالت در حال و آينده افراد ادامه ميدهد !!! ٢- ١٩٨٤ نويسنده: جورج ارول این کتاب بیانیهٔ سیاسی شاخصی در رد نظام‌های تمامیت‌خواه(توتالیتر) و نیز کمونیسم شمرده می‌شود. ۱۹۸۴ کتابی پادآرمانشهری به شمار می‌آید. کتاب به نام «نوزده هشتادوچهار» هم شناخته می‌شود. ٣ – زندگى ديگران the live of others كارگردان : فلوريان هنگل فون دونر سمارك برنده جايزه اسكار فيلم خارجى زبان ٢٠٠٦ اينبار در آلمان نازی …[/box]
 

در ادامه بخوانید