یکشنبه , ۳ شهریور ۱۳۹۸
صفحه اصلی » آرتیست ها » آیا تامینو (Tamino) جاى جف باکلی را می‌گیرد؟

آیا تامینو (Tamino) جاى جف باکلی را می‌گیرد؟

«آیا تامینو جاى جف باکلى را می‌گیرد؟» اوایل همین هفته، مجلۀ Independent با این تیتر داغ توجه زیادى جلب کرد. چیزى از متولد شدن او نگذشته بود که باکلى درگذشت، اما تامینوى ٢١ ساله تردیدها را در مورد این گمانه‌زنى خیلى خوب بى‌اعتبار کرد.

منبع Let It Happen | ترجمه: نگار خلف

باور به این تیتر با آهنگ اول از آلبوم Amir به اسم “Habibi” راسخ‌تر مى‌شود، درست همان جایى که تامینو شنونده را مهمان روایتى پرخواهش و عاشقانه مى‌کند. اگر چه این آهنگ قبلاً به شکل EP منتشر شده بود، “Habibi” به این آلبوم حس اضطرار بخشیده است و اینجا تامینو بى پرده مى‌گوید که خبرى از توافق در این آلبوم نیست. اگر حتى این هم براى محبوب دل‌ها شدن کافى نیست، فالستوى تامینو قطعاً مثل تیرِ کیوپید از جهانى دیگر به قلب‌ها فرود خواهد آمد.

اگر ماهیت آلترناتیوش را در نظر بگیریم، شاید موسیقى او در دستۀ آنچه «پاپ» نام گرفته نگنجد. البته آهنگ “Tummy” خلاف این را ثابت کرده است. در موقعیتى مشابه با آهنگ “Someone New” از هوزیر یا “Let it Go” از جیمز بِى، شنیدن این آهنگ هم از ایستگاه‌هاى رادیویى عامه‌پسند متعجبمان نخواهد کرد.

باید گفت که طرفداران تامینو کم نیستند؛ کالین گرینوود (بیسیست گروه Radiohead) در آهنگ “Indigo Night” حضور دارد. گرینوود تنها همکار او در این آلبوم نیست؛ ارکستر Nagham Zikrayat (در عربى به معنى نوستالژى موسیقایى) هم او را همراهى کرده‌اند. این ارکستر جمعى از موسیقیدان‌هاى عرب است که بیشترشان پناهندگان عراقى و سورى بوده‌اند. ارتباط آن‌ها با تامینو آنجایى شروع شد که از او دربارۀ تمایلش به خواندن آهنگ‌هاى محرم فؤاد (بازیگر و خوانندۀ معروف مصرى و البته پدربزرگ تامینو) پرسیدند. دربارۀ اهمیت حضور Nagham Zikrayat در این آلبوم LP، تامینو گفت و گویى با وبسایت bandsintown داشته است. از نظر او:

اولین و مهم ترین دلیل براى همکارى با آن‌ها موسیقیدان‌هاى بى نظیر گروه است. از اولین لحظه‌اى که نواختن آن¬ها را شنیدم منقلب شدم. دوم اینکه دوست داشتم نواى ارکستر عربىِ (firqa’s) دوران طلایى (مثل کسانى که با پدربزرگم نواختند) را دوباره زنده کنم. بعد از اینکه آغازِ تنظیم جدید را نوشتم، فهمیدم که به آن موسیقى منحصر به فرد نیاز دارم و یک ارکستر همیشگىِ کلاسیک غربى فضاى دلخواهم را ایجاد نخواهد کرد.

آلبوم با “Persephone” به پایان مى‌رسد. تامینو (Tamino) در آن از افسانۀ یونانى ربوده شدن پرسفونه توسط هادس (Hades) فرمانرواى جهان زیرزمینى به عنوان استعاره از “جدال بین عشقى اغواگر و نیهیلیسمى ویرانگر” استفاده کرده است.

آلبوم Amir در حال حاضر منتشر شده است.

مطالب دیگرِ پاراساندر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *