به بهانه بیست و یکمین سال فقدان فرانک زاپا

سامان
سامان
فرانک زاپا دانلود آلبوم بیوگرافی

فرانک زاپا (+) به عنوان نوازنده و آهنگ ‌ساز خودآموخته، تاثیرات زیادی از سبک‌ها و موزیسین‌های مختلف گرفته که دسته‌بندی آن‌ها کار مشکلی ‌ست. ضاعقه کلاسیک او که در سال‌های ابتدایی و پایانی فعالیتش بیشتر به آن پرداخت از آهنگ سازانی مثل Edgard Varese، Igor Stravinsky و Anton Webern نشأت می‌گیرد. زاپا در دوران دبیرستان با الهام از موسیقی ریتم و بلوز و علاقه ‌اش به موسیقی کلاسیک، قطعاتی کلاسیک را نوشت و به نوازندگی درامز در گروه ‌های بلوز مدرسه پرداخت.
بعد از تجربه نوازندگی درامز ساز خود را به گیتار الکتریک تغییر داد و فعالیت حرفه ‌ای در سبک راک و کلاسیک راک را ادامه داد تا سال 1966 اولین آلبوم خود به نام Mother Of Invention را منتشر کرد. آلبومی در سبک راک ان رولِ با حال و هوایی نا متعارف و بداهه ‌ها نوازی های زاپا و کلاژهایی از صداهای استودیویی. زاپا در ادامه راهش همین رویکرد الکتریک و تجربی خودش را بدون ملاحظه سبکی، از راک تا جز و کلاسیک ادامه داد.
دهه هشتاد زاپا در کنگره آمریکا حاضر شد تا علیه قانونی که قرار بود در راستای کنترل موسیقی وضع شود، شهادت دهد. قانونی که طبق آن آلبوم‌های با محتوای نا مناسب برای نوجوان‌ها با برچسب خاصی منتشر شوند. او بر این اعتقاد بود که اگر استفاده لیبل هشدار محتوای نا مناسب مورد استفاده قرار گیرد، دیگر هیچ موزیسینی از مواجه شدن با سانسور در امان نیست.
فرانک زاپا از سال 1990 با سرطان پروستات دست و پنجه نرم می‌‌کرد و بعد از سه سال، در سن 52 سالگی، بیماری او را از پا درآورد. ویدیوی حاضر مربوط به آخرین سال زندگی و آخرین مصاحبه تلوزیونی اوست که در آن مایوسانه توام با شوخ طبعیِ همیشگی خودش صحبت می‌‌کند. در این مصاحبه زاپا آزادانه و با وجود حال جسمی نامساعدش سیگار می‌‌کشد و در جواب سوال تاثیر سیگار در وخامت حالش جواب می‌دهد که: «سیگار برای من حکم غذا را دارد. تنباکو، سبزیجات مورد علاقه من است».

فرانک زاپا دانلود آلبوم بیوگرافی
در ادامه بخوانید