فیلم انیمیشن کوتاه When The Day Breaks

مجله فرهنگی اورسی
فیلم انیمیشن کوتاه

فیلم انیمیشن کوتاه ” زمانی که روز از هم گسیخت “

مدت زمان : ده دقیقه
Director : Amanda Forbis & Wendy Tibly
این فیلم انیمیشن کوتاه که نامزد اسکار سال دوهزار بوده و چهل جایزه مختلف مثل نخل طلای کَن رو دریافت کرده، کمدی تلخی است در مورد جامعه. شخصیت خوک داستان بعد از دیدن مرگ یک غریبه در تصادف ، به دنبال آرامشی در خلال روزمرگی خود و زندگی شهری می‌گردد.
با وجودی که پانزده سال از ساخت این فیلم گذشته ولی همچنان ارتباطاتش با زندگی هر کدام از ما باقی مانده است جزء انیمیشن‌های برجسته بیست سال اخیر است. شاید پیدا کردن ارتباطات این فیلم با داستان مزرعه ( قلعه ) حیوانات جرج اورول زیاد سخت نباشد. در هر دو داستان حیوانات زندگی‌ای مشابه انسان‌ها را دارند و گویا هیچ کدام از داستان‌ها دارای تاریخ مصرفی نیستند.
یادداشتی از اکبر ساکی برای این فیلم کوتاه
بعد از ترور نافرجام پرنس ” فرانتس فردیناند ” ولی‌عهد اتریش در سفری به سارایوو ( 1914 ) ، او و همسرش در راه بازگشت از بیمارستان به صورت اتفاقی توسط دانشجویی صرب به نام غافریلو پرینسیپ به قتل رسیدند. همین اتفاق باعث شد تا بلژیک با صربستان وارد جنگ شود . روسیه برای کمک به صرب‌ها به بلژیک اعلام جنگ کرد و متعاقباً فرانسه هم به پشتیبانی بلژیک وارد جنگ شد و بعد از آن آلمان وارد خاک بلژیک شد و انگلستان هم با آلمان جنگید و دولت عثمانی با انگلستان وارد جنگ شد و آمریکا و ایتالیا و یونان و رومانی و پرتغال در برابر دولت عثمانی قرار گرفتند و این‌گونه جنگ جهانی اول شکل گرفت. جنگی با شانزده میلیون کشته و هشت میلیون مفقودی و بیست میلیون مجروح .
پریز برق، لیمو ، سوپ ، شیر ، دریچه فاضلاب، تصادف، مرگ، شبکه برق، شیر آب، شبکه فاضلاب، مترو ! انگار که کل دنیا در هم تنیده شده است. راستی اسم اون دانشجو که ولی‌عهد بلژیک را ترور کرد چی بود؟
 

در ادامه بخوانید