فستیوال آینه ‌دار – پرسه در نغمه‌های ایران

مجله فرهنگی اورسی
فستیوال آینه دار موسیقی فولک

آینه‌دار در سال 1392 با تمرکز بر اجرا، ضبط و ثبت موسیقیِ اقوام ایران آغاز به کار کرد. فستیوال آینه دار طی سال‌های گذشته سراغ موسیقی نواحی در جنوب و غرب و شرق رفته است. پنجمین دورۀ فستیوال آینه ‌دار با محوریت موسیقی دامنۀ شمالی البرز از نهم تا سیزدهم آذر ماه در تالار رودكى و تالار وحدت برگزار می‌شود.
امسال آینه‌داری فستیوال در دستان زنان و مردانی‌ست که روزگاری جام مارلیک را ساختند. تمدن املش را پرداختند. مردان و زنانی که قلعۀ رودخان را بنا کردند. مردمانی که دیوار‌های گرگان را بنا نهادند. مردمانی که گالشی کردند و کِرد و گودار شدند و تداوم حیات زمین و گیاه و حیوان را در مهار خود درآوردند و بر برکت این هرسه افزودند. مردانی که قایق ساختند و دل به دریا زدند و ماهی در سفره‌ها انداختند. زنانی که فرزند بر پشت خود بسته، نشا کاشتند و برنج برداشتند. انسان‌هایی که برای تمام مراحل زندگی آیین‌ها و موسیقی‌های مخصوص ساخته و پرداختند و شادی و هلهله و کله‌ونگ و چکه‌سما کردند. مردمانی که در کنار رودخانه‌های سرازیر به دریای خزر، زیر سایه ی دماوند، زندگی می‌کنند.
موسیقی گيلان شاید نسبت به برخی نواهای بومی مهجور نمانده اما تنها بخش کوچکی از آن به گوش و دل مخاطبان موسیقی کشور رسیده است. امسال در فستیوال آینه‌دار زوایای غریبی از اصوات رنگانگ این بوم را دوره مى‌کنیم.
مازندران، یکی از با اهمیت‌ترین مناطق فرهنگی و موسیقایی کشور ایران به شمار می‌رود. موسیقی در این ناحیه به شکل آشکار و گسترده‌ای با شادی و سنت‌های تشکیل خانواده در پیوندی ناگسستنی‌ست. امروزه از کارکرد‌های سنتی روستایی موسیقی بسیار کاسته شده و برخی از گونه‌های موسیقی فاقد نقش و کاربرد شده اند. اما در پی تلاش هنرمندان و پژوهشگران مازندرانی بخش‌های توجه برانگیزی از فرهنگ و هنر موسیقایی این مناطق ثبت و شاید احیا شده‌اند.
آيين گشایشِ فستیوال موسیقی نواحی و آیینی آینه‌دار روز جمعه نهم آذر ماه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت‌های این رویداد (از دهم تا دوازدهم آذر) را از سایت [button color=”red” size=”small” link=”https://www.tiwall.com/showcase?filters=s:ayenedar05″ icon=”” target=”false”]تیوال[/button] تهیه کنند. همچنین بلیت اجراهای آیین پایانی در تاریخ سیزدهم آذر، رایگان است.
 

در ادامه بخوانید