برای خشکسالی و دروغ این سرزمین باران بفرست

ساغر
ساغر

نقد و معرفی نمایش خشکسالی و دروغ به کارگردانی محمد یعقوبی
امید که وکیل دادگستری است، پیشتر همسر سابقش – میترا – را طلاق داده و حالا با آلا – که به تازگی عروسی کرده‌اند – و برادر آلا، امید، در دفتر حقوقی‌شان مشغول صحبت نشسته‌اند که گوشی امید زنگ می‌خورد و میترا طی تماس تلفنی مشکل سختی که برایش به وجود آمده را سربسته توضیح می‌دهد و از او خواهش می‌کند که قرار ملاقاتی با وی بگذارد و وکالت پرونده‌اش را به عهده بگیرد. با وجود تمام مخالفت‌های آلا، امید به این خواهش میترا جواب مثبت می‌دهد و قرار ملاقاتی با وی می‌گذارد …
خشکسالی و دورغ نمایش دهنده‌ی زنجیره‌ای از دروغ‌هاست . این که هر دروغی برای پوشیده ماندنش، دروغی بزرگتر را می‌طلبد و زنجیره‌ای تشکیل می‌شود که در نهایت به دور گریبان همه‌ی آدم‌های درگیر آن می‌پیچد.
خشکسالی و دروغ نمایش مشکلات ساده‌ایست که جریان دارد، مشکلاتی که فراموش می‌شوند و زندگی‌هایی که قربانی فراموشی مشکلات می‌شوند .
رد پای ِ کارگردانی قوی در این نمایش به وضوح دیده می‌شود. میزانسن‌های درست و دقیق و حفظ ضرباهنگ نمایش باعث شده تا مخاطب بدون خستگی وارد پیچ و خم قصه گویی نمایش شود. استفاده از حرکات بدنی برای بیان الفاظی که بیان کردنشان مشکل دارد از دیگر نکات کارگردانیِ هوشمندانه است.
طراحی صحنه کاملا انتزاعی و هوشمندانه است. استفاده از کمترین وسایل و همچنین طراحی کردن صحنه با وسایلی که با کمترین جابجایی صحنه‌ی جدید خلق می‌کنند از نقاط قوت نمایش است.
خشکسالی و دروغ نمایشی ساده بر مبنای یک نمایشنامه‌ی قوی است که توانسته مشکلات زندگی ساده‌ی آدم ها را با زبانی ساده‌تر به تصویر بکشد، گویی همه‌ی ما گوشه‌ای از خانه‌ی آدم‌ها به شکل نامرئی نشسته‌ایم و مشکلاتشان را نگاه می‌کنیم . مشکلاتی که فراموش شده‌اند و فراموشی‌شان تیشه‌ی نابودی به ریشه‌ی آدم‌های درگیرش میزند. خشکسالی و دروغ دادگاه ساده‌ایست که به شما فرصت می‌دهد قضاوت کنید چه کسی مهم‌ترین آجر یک رابطه را از دیوار برداشت که خانه‌ی احساس آدم‌ها فروریخت. اگر تا به حال موفق به دیدن این تئاتر نشده‌اید می‌توانید از طریق لینک زیر نظاره‌گر زندگی ساده اما پیچیده‌ی چهار انسان باشید.

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.filimo.com/m/15XgK/خشکسالی_و_دروغ” icon=”” target=”true”]دیدن فیلم تئاتر[/button]

در ادامه بخوانید