تاناتوس ساخته رهام یگانه

اکبر
اکبر
رهام یگانه تاناتوس فیلم کوتاه
roham yeganeh

تاناتوس : در اسطوره هاى يونان الهه مرگ است .
اروس : به معنی عشق جنسی، در اسطوره‌های یونان خدای عشق بود.
فيلم،انيميشن كوتاهى در ١٠٠ ثانيه كه اضطراب و دلهره بشر را در قالب اكسپرسيونيسم يا هيجان نمايى ، با به تصوير كشيدن جنگ و اعدام و انفجار و … نمايش ميدهد . گويى تيزرى است بر جنگهاى تاريخ بشريت.
نقدى كه بر تاناتوس وارد ميشود استفاده از تصاوير مجسمه آزادى ، هيتلر ، لنين به صورت كليشه وار است ، كه اگر بيننده تاملى در نام فيلم نكند با توجه به استفاد زياد از رنگ قرمز و كنتراست زياد با رنگ سياه ، گفتى مقصر تمام جنگهاى تاريخ بشر را فاشيسم ، نازيسم ، ماركسيسم و كمونيسم ميداند.
گويا رهام یگانه (كارگردان اثر) در نمايى از فيلم امضاء خود را ميزند ؛ سلاحى از بالا ( تاناتوس )، سرها ، مغزها يا به طور كلى انسانها را تحت تاثير خود قرار ميدهد و از آنها ماشين هايى جنگى عليه خود ميسازد !
در نمايى ديگر اشاره به اروس ميشود ؛ كروموزوم و تخمدان و در نهايت صداىِ تپش قلب ! گويا ما در تقابلي بين اروس و تاناتوس گير افتاده ايم !
آيا اسطوره ها بر زندگى ما تاثير ميگذارند و ما بايد نگران تاثيرات منفى آنها نيز باشيم ؟
پ.ن: هر فرهنگ و تمدن اساطير مربوط به منطقه و جغرافياى خاص خود را دارد ؛ اساطير ايرانى ، آزتكى ، روسى ، سلتى اسكانديناوى ، رومى ، مصرى ، چينى ، هندى ، يونانى و … اسطوره شناسى به خودىِ خود بحثى است گسترده و مفصل .
پیش از این فیلم خودکشی متمدنانه ساخته رهام یگانه ، در اورسی منتشر شده بود که از لینک زیر در دسترس می باشد. این فیلم در نوع خود شاهكارى محسوب می شود كه در ٣ دقيقه ما را با ٢ نوع فلسفه متفاوت از زندگى و مرگ انسان ها مواجه می كند .
[button color=”green” size=”small” link=”https://owrsi.com/%D8%A2%D9%87%D9%86%DA%AF-%DB%8C%DA%A9%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%BA%D9%85-%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4%DA%A9/” icon=”” target=”false”]خودکشی متمدنانه[/button]

در ادامه بخوانید